Alles start bij je online aanwezigheid
Meer klanten en meer medewerkers: een krachtige combinatie die bijdraagt aan de groei van je onderneming. Klanten zorgen voor omzet en groei, terwijl medewerkers je organisatie draaiende houden. Maar hoe trek je beide aan als de concurrentie slechts een klik verwijderd is?
Alles start bij je online aanwezigheid, en in het bijzonder bij je website. Je bedrijfssite moet visueel aantrekkelijk zijn en structureel sterk in elkaar zitten. Op een goed ontworpen en functionele website vinden je bezoekers snel wat ze nodig hebben om actie te ondernemen. Het is de plaats waar je hen kan overtuigen van je meerwaarde en zo van een geïnteresseerde bezoeker, een interessante klant maakt.
Daarvoor moeten ze je site natuurlijk eerst makkelijk vinden. Hoe? Zet je website evenwaardig in naast je andere kanalen (zoals social media). Post regelmatig interessante content en zorg dat je doelgroep de info die je deelt, interessant vindt. Is iemand later op zoek naar een specifiek product, een dienst of een job in jouw sector? Dan zullen ze terug aan jou denken en op zoek gaan naar je gegevens. Je site kan dus maar beter duidelijk zijn en vooral uitnodigen om contact op te nemen.
Meer klanten via je website
Bezoekers naar je website trekken is een eerste stap. Maar in een omgeving waar internetgebruikers meestal in de zoekmachine blijven hangen en amper nog doorklikken naar externe pagina’s, is dat helaas niet meer evident. Hoe je dat doet, leggen we stapsgewijs uit in onze vorige blog: Zero-click search: zo blijf je vindbaar zonder clicks.

Van bezoeker naar klant
Het echte succes ligt in het omzetten van die bezoekers naar klanten. Hier komt een conversiegericht design in beeld. Je hebt een strategische aanpak nodig waarbij elke keuze in het ontwerp en de inhoud van je website gericht is op één doel: actie ondernemen.
Een voorbeeld: Bij studio Roger zien we helaas vaak websites die niet conversiegericht zijn. Klanten komen naar ons met de vraag hen te helpen meer online aankopen, offerteaanvragen, nieuwsbriefabonnees of andere concrete resultaten te behalen. Maar hoe kan je dat bereiken als je website geen aandacht besteedt aan die specifieke acties? Vaak ontbreekt het aan duidelijke call-to-actions, relevante informatie of een overzichtelijke structuur die bezoekers moeiteloos begeleidt naar een specifiek doel. Als een bezoeker simpelweg de knop die hij nodig heeft niet vindt, verlaat hij gegarandeerd je website en vindt hij de juiste knop bij je concurrent.
Een conversiegericht webdesign is dus echt geen toevalstreffer. Het vereist een doordachte aanpak waarbij elk element op je site een doel heeft. Schakel gerust onze hulp in om je website onder de loep te nemen, een doelgericht plan op te stellen en je website om te zetten in een krachtige tool die je online doelen waarmaakt.
Meer sollicitanten op je openstaande vacatures
Ook voor potentiële medewerkers is je website een doorslaggevende factor. Alleen vacatures publiceren is niet voldoende. Om talent te trekken, moet je als bedrijf laten zien wie je bent, waar je voor staat en waarom werken bij jouw organisatie fantastisch is. En opnieuw: je website is daarvoor het ideale vertrekpunt. Het is dé plek om je bedrijfscultuur naar buiten te brengen en potentiële medewerkers te inspireren. Maar vergeet natuurlijk ook het belang van je social media kanalen niet.
Start met een aantrekkelijke vacature
Het begint allemaal met een aantrekkelijke vacature: eentje die eruit springt tussen al die andere interessante jobaanbiedingen. Snel een vacature in elkaar steken, online plaatsen en zonder meer moeite afwachten tot de sollicitaties binnenstromen, dat werkt helaas niet. Je toekomstige collega’s zijn kritisch op zoek en willen precies weten waarom ze voor jouw bedrijf moeten kiezen en niet voor dat van je concurrent. Hoe zou je zelf zijn als je op zoek gaat naar een nieuwe job?
Voorzie een jobpagina op je website
Zo’n effectieve vacature schrijven is één ding, maar die strategisch de arbeidsmarkt insturen is een ander verhaal. Met een inspirerende en gestructureerde jobpagina of jobsite vergroot je je kansen om de juiste kandidaat aan te trekken, maar dat bekom je niet in een-twee-drie. Om je vacature zichtbaar te maken bij de juiste doelgroep is SEO-optimalisatie een must.
Door relevante zoekwoorden te integreren die betrekking hebben op de functie en locatie, vergroot je de vindbaarheid van je vacatures in zoekmachines. Denk daarbij zelf eens na hoe jij op zoek zou gaan naar een nieuwe uitdaging. Wat zou jij intikken op Google? En welke bedrijfssites vind je zelf aantrekkelijk?
Maak je vacatures zichtbaar buiten je netwerk
Met advertenties kun je je vacatures effectief buiten je eigen netwerk verspreiden en precies de juiste kandidaten bereiken. Platforms zoals LinkedIn, Facebook en Instagram bieden krachtige targetingopties waarmee je je doelgroep kunt specificeren op basis van locatie, functietitel of interesses. Ook Google Ads is ideaal om mensen te bereiken die actief op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging. Begin klein, test verschillende campagnes en optimaliseer op basis van de resultaten. Zo zet je je vacatures in voor maximaal bereik en impact.
Allemaal makkelijk gezegd natuurlijk, maar we beseffen goed genoeg dat de uitvoering niet even simpel is. Wervende vacatures schrijven, die op effectieve manieren uitsturen en zorgen dat de juiste kandidaten erop afkomen, dat is een vak apart. Het vraagt de nodige kennis, tools en tijd. Want alleen maar hopen dat nieuw talent jouw richting uitkomt, is lang niet voldoende.
TIP: Download gratis onze checklist voor effectieve vacaturemarketing
Hulp nodig om een aantrekkelijke (job)site te ontwerpen?
Of geef je je pen liever door aan een professional om opvallende vacatures voor je bedrijf te schrijven? Neem dan zeker contact met ons op. We kunnen niet wachten om je site (en je team) nieuw leven in te blazen!