Overslaan en naar de inhoud gaan

Van websiteoptimalisatie tot contentstrategie: dit mag niet ontbreken in je marketingplan in 2025

In 2025 moet je bedrijf meer dan ooit investeren in websiteoptimalisatie en een doordachte contentstrategie. Een website die niet voldoet aan de standaarden van Google of die niet is aangepast aan het zoekgedrag van internetgebruikers zal niet meer converteren in 2025. Het succes van je online aanwezigheid hangt volledig af van hoe goed je mee blijft en inspeelt op de nieuwste trends

In deze blog bespreken we hoe je je website en contenstrategie future-proof  maakt. Ontdek hoe je je website optimaliseert voor mobiel verkeer en voice search, waarom sociale media steeds meer als zoekmachine worden gebruikt, en hoe je kunt profiteren van co-creatieKlaar om je producten of diensten écht tot bij je publiek te brengen? Vlieg er dan nu in!

Trends in 2025: dit mag niet ontbreken in je marketingplan

Websiteoptimalisatie: de basis voor online succes in 2025

Het idee van een website als apart visitekaartje laten we in 2024 achter ons liggen, en in plaats daarvan wordt je website een dynamisch knooppunt dat bezoekers doorstuurt naar je andere (social media) kanalen. Je website staat dus niet langer op zichzelf, maar is vandaag een integraal onderdeel van je online aanwezigheid.

Core Web Vitals: de standaarden van Google

Een technisch sterke website is het fundament van je online aanwezigheid en core web vitals vormen daarbij een goede meetlat. Google heeft deze drie metrics geïntroduceerd om de gebruikerservaring van je online bezoekers objectief te meten. Core web vitals zijn belangrijk voor de SEO-waarde van je website, maar ook voor de gehele interactie en tevredenheid van je bezoekers.

Wat zijn core web vitals?

Core web vitals zijn drie specifieke prestatie-indicatoren van Google die de basis vormen van een uitstekende gebruikerservaring. Jouw webdeveloper houdt bij de ontwikkeling van je site automatisch rekening met deze indicatoren. Want sites met goede scores, zijn volgens Google gebruiksvriendelijker. Heb je al een site die online staat? Met Google Search Console en Lighthouse ontdek je de score voor je site en kan je gericht aanpassingen doorvoeren.

De drie indicatoren uitgelegd

Metric 1: Largest Contentful Paint (LCP)

Dit meet de tijd die het kost om het grootste zichtbare element op je website te laden. Denk aan een heldere afbeelding, een video of een groot tekstblok. Het doel is dat dit belangrijk element binnen 2,5 seconden laadt.

Waarom is dit belangrijk?

LCP geeft een duidelijke indicatie van hoe snel gebruikers waardevolle content te zien krijgen. Trage laadtijden resulteren in frustratie en hogere bounce rates, wat leidt tot verlies van potentiële klanten.

Hoe verbeter je LCP?

Optimaliseer afbeeldingen: Gebruik moderne formaten en zorg dat afbeeldingen gecomprimeerd zijn.
Gebruik een Content Delivery Network (CDN): Verspreid je content over meerdere servers voor snellere laadtijden.
Minimaliseer render-blocking resources: Verwijder of verklein JavaScript (programmeertaal) en CSS (styling van een pagina) die de laadtijd vertragen.

Metric 2: First Input Delay (FID)

Dit meet de tijd die verstrijkt tussen de eerste interactie van een gebruiker en de respons van je pagina. Bijvoorbeeld: de tijd tussen het moment waarop een bezoeker op de contact-knop klikt en het moment waarop het contactformulier effectief verschijnt. De norm is 100 miliseconden.

Waarom is dit belangrijk?

Een lage FID betekent dat je website snel reageert op gebruikersacties, wat cruciaal is voor een soepele ervaring. Websites met een hoge FID voelen traag en onbetrouwbaar aan, vooral op mobiele apparaten.

Hoe verbeter je FID?

Minimaliseer JavaScript: Verminder de hoeveelheid code die tijdens het laten moet worden uitgevoerd.
Gebruik browsercaching: Hierdoor hoeft de browser minder nieuwe informatie te laden bij elke interactie.
Optimaliseer webfonts: Grote of slecht geladen lettertypen kunnen de interactiesnelheid vertragen.

Metric 3: Cumulative Layout Shift (CLS)

Dit meet de visuele stabiliteit van je pagina. Een lage CLS-score betekent dat elementen zoals afbeeldingen, knoppen of tekst niet onverwacht verschuiven terwijl de pagina laadt. Het doel is een score van minder dan 0,1.

Waarom is dit belangrijk?

Verspringende elementen zij niet alleen vervelend, maar kunnen ook leiden tot fouten, zoals per ongeluk klikken op verkeerde knoppen. Dit schaadt de gebruikerservaring en betrouwbaarheid van je website enorm.

Hoe verbeter je CLS?

Specifieer afmetingen voor foto's: Reserveer ruimte in de code zodat elementen geen verschuivingen veroorzaken.
Laad advertenties slim: Zorg ervoor dat advertenties geen bestaande content verplaatsen.
Gebruik fonts correct: Zorg dat lettertypen consistent laden en geen onverwachte veranderingen veroorzaken.

Meer dan technische oplossingen

Websites met hoge scores op bovenstaande metrics kunnen tot 20% meer conversies realiseren. De verklaring is simpel: bezoekers blijven langer op je website, krijgen meer vertrouwen in je merk en zijn sneller geneigd om actie te ondernemen.

Bij studio Roger gebruiken we bij elke nieuwe website een technische checklist en voeren we uitgebreide tests uit om je website naar het hoogste niveau te tillen. Dit om de gebruikerservaring van je website te optimaliseren, je merk te versterken en je concurrentiepositie te verbeteren. Ons einddoel? Websites lanceren die niet alleen presteren, maar ook converteren.

Wil je weten hoe jouw website scoort op de Core Web Vitals en wat er beter kan? Neem contact met ons op en laat ons je website future-proof maken.

Mobiele en Voice Search optimalisatie: onmisbaar in een omnichannelstrategie

De verschuiving naar mobiel websiteverkeer is al jaren duidelijk en blijft ook in 2025 een belangrijke trend. Met meer dan 67% van het wereldwijde webverkeer afkomstig van smartphones en het toenemende gebruik van spraakgestuurde zoekopdrachten, zijn mobiele en voice search optimalisatie niet langer afzonderlijke aandachtspunten.

De onmisbare rol van mobiele optimalisatie

Smartphones zijn de standaard geworden voor online interactie. Het aandeel mobiele gebruikers is gestegen van ongeveer 50% in 2020 naar meer dan 65% in 2024. En dat terwijl desktopverkeer op websites in diezelfde periode afnam. Google’s mobile-friendly-first-index is er niet voor niets, waarbij de mobiele versie van je site leidend is voor de zoekmachine-ranking.

Ben je niet zeker of je website voldoende mobile-friendly is? Contacteer ons gerust voor persoonlijk advies.

Grafiek van de verdeling van websiteverkeer: mobiel vs. desktop vs. tablet
Wereldwijde verdeling van websiteverkeer: mobiel vs. desktop vs. tablet

Voice search: de opkomst van spraakgestuurde zoekopdrachten

Naast mobiel gebruik groeit ook het aantal spraakgestuurde zoekopdrachten.

“Hey Google, play ‘All I Want for Christmas is You’ by Mariah Carey”.

Met AI-tools zoals Siri, Alexa en Google Assistant stellen gebruikers hun vragen steeds vaker rechtstreeks aan hun smart assistant die het antwoord onmiddellijk klaar heeft. Op die manier moeten gebruikers niet handmatig op het internet surfen. Je website is daarom beter afgestemd op deze trend. Maar hoe doe je dat nu?

  • Conversatiestijl in content: Gebruikers stellen vragen in volledige zinnen, zoals “Welk weer is het vandaag?” in plaats van enkel “weerbericht vandaag”. Schrijf content die deze natuurlijke zoekopdrachten weerspiegelt.
  • Lokale SEO: Veel voice searches hebben een lokale intentie. Zorg er daarom voor dat je bedrijfsinformatie in Google My Business up-to-date is en gebruik lokale zoekwoorden in je content.
  • FAQ-pagina’s: Zet in op veelgestelde vragen en formuleer antwoorden op een natuurlijke manier, zodat voice search-gebruikers het gevoel hebben dat ze op menselijke wijze communiceren.

Geen idee waar te beginnen? Onze content marketeers weten als geen ander hoe ze je website vandaag moeten optimaliseren voor een uitstekende ervaring. Niet alleen aangepast aan het zoekgedrag van gebruikers in 2025, maar ook aan zoekmachines.

Een contentstrategie die écht werkt in 2025

Zoals we eerder uitlegden is je website maar een deel van je online aanwezigheid. Zonder een doordachte social media strategie blijft het potentieel onbenut. Een geïntegreerde aanpak waarin je je website en social media kanalen op gelijke hoogte inzet, maakt het verschil om door internetgebruikers gevonden te worden. In deze tweede sectie werpen we een blik op belangrijke trends voor een succesvolle contentstrategie in 2025.

Social Search: social media als zoekmachine

Ook op sociale media is het zoekgedrag van internetgebruikers in 2024 sterk veranderd. Waar begin dit jaar zoekmachines als Google en Bing nog de enige logische startpunten waren, wenden consumenten zich nu steeds vaker tot sociale media zoals Instagram, TikTok en LinkedIn om informatie te vinden. Deze verschuiving, bekend als social search, biedt een enorme kans voor bedrijven om in contact te komen met een zeer betrokken publiek.

Speel nu in op het veranderde zoekgedrag van je doelgroep

De opkomst van social search komt enerzijds voort uit de behoefte van consumenten aan visueel aantrekkelijke, authentieke en persoonlijke informatie. Stel je voor: iemand zoekt een gezellige koffiebar in de buurt. Terwijl Google een lijst met links en advertenties toont, wel aangevuld met adressen en reviews, bieden sociale media als Instagram en TikTok een veel rijkere ervaring. Gebruikers komen terecht in een bron van sfeerbeelden, persoonlijke aanbevelingen en video’s die direct tot de verbeelding spreken. Op die manier worden ze rechtstreeks aangesproken door mensen met een oprechte ervaring.

Anderzijds herkent Google intussen de kracht van social search, waardoor het steeds vaker content van social media toont in de zoekresultaten. Zo maakt een uitgebreid LinkedInbericht dat waardevolle inzichten deelt bijvoorbeeld kans om in Google te verschijnen als antwoord op een zoekopdracht.

Kortom, sociale media dienen allang niet meer enkel voor branding, maar zijn een belangrijke stap in de customer journey van je doelgroep. Die doelgroep gaat steeds zelfstandiger op zoek naar informatie over de partijen waarmee ze willen samenwerken, dus aanwezig zijn op die kanalen met de juiste boodschap, is een must.

Internetgebruikers zoeken in 2025 naar:

  • Visuele inspiratie: Ze zoeken naar video’s, foto’s en reviews die een realistisch beeld geven van producten of ervaringen. Platforms als TikTok en Instagram bieden hierin een grote meerwaarde.
  • Authentieke aanbevelingen: Gebruikers vertrouwen steeds meer op user generated content. Dit is content verspreid door échte klanten die betrouwbaarder overkomen dan advertenties.
  • Gemak en directheid: Dankzij foto’s en korte video’s op social media hoeven consumenten weinig inspanningen te doen om een uiteindelijke beslissing te maken.
  • Diensten en winkels in de buurt: Zet in op lokale SEO en zorg er op die manier voor dat je wordt gevonden op locatie.

Wil je weten wat het social search-tijdperk specifiek voor jouw bedrijf betekent? Neem dan zeker contact met ons op. Bij studio Roger hebben we de tools, kennis en creativiteit om je bedrijf online zichtbaar te maken, precies waar je doelgroep je nodig heeft.

Hybride content: tekst en video combineren

Zoals we in de vorige sectie hebben besproken, blijft video ook in 2025 het krachtigste format om de aandacht vast te houden. Maar wil dat zeggen dat we nu totaal geen aandacht meer moeten schenken aan tekst? Tuurlijk niet! Video en tekst vullen elkaar perfect aan, en tekst blijft nodig om autoriteit op te bouwen. Wij noemen dit een hybride contentstrategie. We leggen je graag uit hoe je met deze aanpak je kansen vergroot opdat je doelgroep je vindt.

Bereik een groter publiek

Video is een krachtig medium dat emoties rechtstreeks aanspreekt, maar de combinatie met tekst tilt de impact ervan naar een hoger niveau. Misschien denk je nu: logisch, zo kunnen kijkers de boodschap ook volgen zonder geluid. En daar heb je zeker gelijk in. Veel mensen bekijken video’s op plekken waar ze het geluid liever niet inschakelen, zoals het openbaar vervoer of een gedeelde werkplek. Door ondertiteling toe te voegen, hou je ook van deze kijkers de aandacht vast. Maar het gaat verder dan dat.

Ondertitels, voice-overs of eender welke andere vorm van tekst maken je video ook beter vindbaar. Met bewegende beelden alleen weten zoekmachines namelijk niet waarover een video gaat, en kunnen ze je video ook niet pushen naar relevante kijkers. Zonder ondersteuning van tekst loopt je content dus het risico niet eens zichtbaar te zijn voor het juiste publiek. Door tekst slim in te zetten, vergroot je dus toegankelijkheid, én zichtbaarheid.

LinkedIn: het platform waar we long form content nog écht lezen

Hoewel LinkedIn eind dit jaar een video-feed introduceerde, blijft tekst op dit kanaal de hoofdrol spelen. Dit is volgens ons het enige platform waarop long form content met diepgang nog wordt gelezen. LinkedIn-gebruikers waarderen gedetailleerde inzichten, analyses en informatieve posts die hen verder helpen in hun werk of branche. Hier is tekst niet alleen ondersteunend, maar dé manier om je expertise te laten zien.

Maak optimaal gebruik van tekst op LinkedIn

De algoritmes van LinkedIn geven de voorkeur aan posts die waarde bieden (helpful content), zoals kennisdeling, praktische tips en sectoranalyses. Video’s zijn ook hier effectief, maar ze hebben pas echt impact wanneer je ze ondersteunt met een heldere introductie of uitgebreide uitleg. Weet je niet goed waar te beginnen? Laat je dan helpen door onze basistips:

  • Creëer waardevolle content: Ken de vragen, uitdagingen en interesses van je doelgroep en schrijf net daarover. Richt je op praktische tips, case studies en opinieartikelen.
  • Combineer met visuals: Zet ook hier in op een mix van tekst en visuele elementen, zoals infographics of carrousels.
  • Gebruik een typische call-to-action: Kies voor de klassiekers die werken op LinkedIn. Nodig je lezers bijvoorbeeld uit om een gesprek te starten, een whitepaper te downloaden of deel te nemen aan een webinar. Dit vergroot de betrokkenheid en versterkt je persoonlijk netwerk.

AI-tools: de standaard in contentcreatie

AI-tools zijn op dit moment echt niet meer weg te denken uit je contentplan. AI biedt bedrijven namelijk de mogelijkheid om creatieve processen efficiënter te laten verlopen én hoge kwaliteit af te leveren. Als je in 2025 geen AI-tools gebruikt om je content te optimaliseren, laat je je concurrenten eigenlijk al winnen.

Waarom AI van groot belang is in contentcreatie

Een creatie die eerder uren aan handmatig werk vereiste, kan nu in minuten worden gerealiseerd. Geloof je er nog altijd niet in? Wij deden een aantal tests.

1. Adobe Express: objecten genereren

In een eerste test experimenteerden we met Adobe Express om een eenvoudige foto om te toveren tot een winters landschap. In slechts twintig minuten voegden we allerlei winterse elementen toe, zoals sneeuw op het dak en op het gras, een kerstboom, een gezellige zithoek en zelfs een vrouw in winteroutfit. Deze test toont hoe we met een slimme prompt een volledig andere boodschap op een foto kunnen overbrengen.

Test: originele foto
Test: AI-gegenereerde foto in Adobe Express
2. Runway: van foto naar video

Met behulp van de tool Runway voerden we een test uit waarin we een foto veranderden in een video. In slechts vier prompts slaagden we erin om een eenvoudige kampeeropstelling voor een caravan tot leven te brengen. Alle bewegingen en visuele elementen (of zelfs “mensen”) werden in enkele minuten toegevoegd en alles ziet er levensecht uit. We experimenteerden hier met de gratis versie van Runway. Wat heeft de betaalde versie dan niet allemaal voor ons in petto?

Test: originele foto
Test: AI-gegenereerde video in Runway

Co-creatie: de kracht van samenwerking

De tijd waarin bedrijven apart werkten, maakt plaats voor een nieuwe trend waarin samenwerking centraal staat. Je weet waarschijnlijk zelf ook goed genoeg dat je als bedrijf sterker staat door kennis en tools uit te wisselen, in plaats van nieuwe inzichten voor jezelf te houden. Elkaars expertise benutten, is waar het in 2025 zal om draaien.

We noemen deze trend co-creatie. Het houdt in dat we leren van elkaars ervaringen en elkaar aanvullen waar mogelijk. Op die manier blijven we vooruitgaan en versterken we de kwaliteit van oplossingen en diensten. Waarom alles alleen doen als je kunt samenwerken met mensen die precies weten wat je doelgroep nodig heeft?

Bij studio Roger omarmen we deze aanpak. We werken samen met enkele vaste partners, elk met hun eigen expertises. Op die manier bundelen we onze krachten om future-proof websites en helpful content te maken waar onze klanten onlien zichtbaar mee worden.

Samenwerken?

Ben je geïnteresseerd om samen te werken en om je merk klaar te stomen voor 2025? Neem vandaag nog contact met ons op. We bekijken samen hoe we je online verhaal de wereld in kunnen sturen.

Gerelateerde blogberichten

Blijf vindbaar op Google zonder clicks
Online strategie, Contentmarketing, Webdevelopment, Contentcreatie, Marketing, Conversiemarketing, Social Media Marketing, Copywriting, SEO
Zero-click search: voorbeeld van een zero-click zoekopracht in Google
Online strategie, Contentmarketing, Contentcreatie, Marketing, Social Media Marketing, SEO
Drupal-site: waarom je website maken in Drupal?
Webdevelopment, Webdesign, Webapplicaties, Webshops, Conversiemarketing, Websites