Overslaan en naar de inhoud gaan

#Handig! Hoe sociale media jou helpt om topkandidaten aan te trekken

75% van de geschikte kandidaten is niet actief op zoek naar een nieuwe job. Wil je toch toptalenten strikken, zijn sociale media dus het kanaal bij uitstek om je vacature te verspreiden en ook die 75% te bereiken. Elk kanaal vraagt een andere aanpak, maar ken je eenmaal de regels van de kunst, dan ligt succes binnen handbereik. Enkele belangrijke take-aways.

Vacatures

Waarom werven via sociale media?

Meer weten over de basics van vacatureverspreiding? Je ontdekt er hier meer over.

Bereik en vindbaarheid

Misschien vraag je jezelf wel af waarom het nodig is om je vacatures op je sociale media te verspreiden. Daarvoor gebruik je toch je eigen website of de gratis jobplatformen? Juist! Maar die kanalen bereiken enkel mensen die actief op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging. Die miljoenen gebruikers van Facebook, LinkedIn of Instagram die denken dat ze goed zitten op hun job? Die vallen uit de boot.

Door je vacature te verspreiden via dergelijke sociale kanalen bereik je een veel grote publiek, óók de mensen die niet per se op zoek zijn naar iets nieuws. En wie weet is jouw vacature zo overtuigend, dat je ook hen aan het solliciteren zet.

Het gebruik van relevante hashtags en zoekwoorden in je vacature, vergroot bovendien ook de vindbaarheid van je vacature. #Handig, niet?

Betrokkenheid

Sociale media zorgen niet alleen voor een groter bereik, de interactiviteit creëert ook meer betrokkenheid onder de lezers. Zij kunnen de vacature niet alleen lezen, maar ook reageren, liken en delen. Met visuele content maak je jouw vacature extra aantrekkelijk, waardoor potentiële kandidaten rapper geneigd zijn om te reageren. En dat is precies wat jouw bedrijf nodig heeft!

Merkopbouw

Een goed doordachte verspreiding van je vacatures levert je niet alleen sollicitaties, maar ook een sterk merk op. Via aantrekkelijke content kan je jouw bedrijfscultuur, waarden en prestigieuze projecten tonen. Zo zien potentiële kandidaten wie je bent als werkgever. Dat vergemakkelijkt op zijn beurt de jacht naar nieuw talent én heeft een positieve impact op je merkreputatie.

Aanpak per kanaal

Je bent nu wel overtuigd dat sociale kanalen de ideale manier zijn om nieuwe medewerkers te vinden, toch? Maar hoe zet je nu die eerste stap?

Beslis eerst en vooral op welke kanalen jouw ideale werknemers actief zijn. LinkedIn is het platform bij uitstek voor professionals en ondernemers, maar beperk je zeker niet tot dit kanaal. Instagram en Facebook mogen dan wel informelere kanalen zijn, ook daar houden heel wat mensen hun ogen open voor een nieuwe job.

LinkedIn

LinkedIn heeft een grote database aan werkzoekenden en is dus the place to be om een vacature te plaatsen. Dit kan je makkelijk gratis doen op je eigen bedrijfspagina. Heb je toch meer visibiliteit nodig? Dan kan je adverteren op de vacature op basis van functietitel, interessegroepen enz. Bovendien heb je ook de mogelijkheid om een carrièrepagina toe te voegen aan je bedrijfsprofiel. Via deze pagina kan je meer informatie kwijt over je bedrijfsbeleid en -cultuur. Hoe helderder een toekomstige medewerker het plaatje ziet, des te sneller is die geneigd om te solliciteren.

Meta (Facebook en Instagram)

Via het Advertentiecentrum van Meta kan je effectieve advertenties maken voor Facebook en Instagram. Daar krijg je een arsenaal aan opties voorgeschoteld om jouw doelgroep feilloos te bereiken. Let wel op: er zijn vier speciale advertentiecategorieën: leningen, werkgelegenheid, huisvesting en maatschappelijke kwesties. Wil je je vacatures of jobpagina promoten, ben je als marketeer dus verplicht om de categorie ‘Werkgelegenheid’ aan te vinken. Voor deze categorieën gelden wat strengere regels voor het finetunen van jouw doelgroep omwille van mogelijke discriminatie.

Wat met Google ads?

Natuurlijk is er ook nog altijd een groep mensen die wel degelijk op zoek is naar een nieuwe job. Verlies hen niet uit het oog. Adverteer via Google Search (dus de zoekmachine van Google) op bepaalde zoekwoorden waarvan je denkt dat je doelgroep ze opzoekt. Daarnaast kan je ook Google Display gebruiken als je wilt dat je vacatures verschijnen op partnerwebsites van Google. Vermeld zeker ook gestructureerde gegevens zoals locatie, salaris en functie-eisen. Dit helpt Google om je vacature beter te begrijpen en weer te geven in speciale zoekresultaten.

Meten is weten

Heb je het juiste kanaal van je doelgroep achterhaald en een mooie vacature gemaakt? Begin dan eerst met een kleiner budget en stel via A/B-testing verschillende advertenties in om te kijken welke het beste werkt. Na een eerste analyse kan je dan meer budget inzetten op de best werkende advertentie. Blijf ook de statistieken van je advertentiecampagnes in de gaten houden en stuur bij waar nodig. Ga op zoek naar mensen die je vacature hebben bekeken en zich richtten tot gelijkaardige vacatures. Via retargeting is het mogelijk om jouw ads ook aan die potentiële sollicitanten te tonen.

Sociale media veranderen continu. Kanalen zoals LinkedIn, Facebook en Instagram blijven evalueren en experimenteren met nieuwe functies. Wat vandaag effectief is voor het verspreiden van vacatures, kan morgen anders zijn. Blijf daarom kritisch en nieuwgierig naar de laatste ontwikkelingen in de social mediawereld.

Ook klaar om toptalenten aan te trekken via social media?