Overslaan en naar de inhoud gaan

Vijf musts voor een blog

Bloggen = een must

Bloggen is belangrijk voor bedrijven. Het helpt je het verhaal van je bedrijf te vertellen, en als je het goed doet, zorgt het voor een website die ‘leeft’. 

Blogs nodig?

Blogs

Bloggen is belangrijk voor bedrijven. Het helpt om het verhaal van je bedrijf te vertellen, en als je het goed doet, zorg je ervoor dat je website ‘leeft’. En een website die leeft, scoort dan weer hoger in de zoekresultaten van zoekmachines. Van plan om zelf te bloggen? Dan gaan we graag even dieper in op vijf musts voor een interessante blog.

Verwerk zoekwoorden in je blog

Als je blogt om ervoor te zorgen dat dat je website hoger scoort in de resultaten van zoekmachines, is het noodzakelijk om zoekwoorden, ook wel keywords genoemd, in je blog te gebruiken. Wanneer iemand dan op zoek gaat naar die woorden via een zoekmachine, is de kans groter dat hij of zij op jouw website terechtkomt.

Om je relevante zoekwoorden te bepalen, voer je eerst een zoekwoordanalyse uit. Op die manier zal je enkele essentiële keywords aangereikt krijgen. Door die in je titels, meta description (de omschrijving van je blog die in de zoekmachine wordt weergegeven) en tekst te verwerken, zullen zoekmachines jouw blog als relevante inhoud beschouwen. Uiteindelijk levert dat dan resultaat op.

Relevante inhoud creëren aan de hand van zoekwoorden is essentieel. In vervlogen tijden was het voldoende om enkele zoekwoorden na elkaar te plaatsen op een willekeurige plaats op je site, maar dat is niet langer het geval. Hoe vaker je blog gelezen wordt, hoe relevanter de zoekmachines de inhoud van jouw blog en website zullen beschouwen.

Zorg ervoor dat je tekst lang genoeg is

Om je website beter te laten scoren in Google en dus meer conversie te genereren, moet je ervoor zorgen dat je blog genoeg woorden telt. Schrijf minstens 300 woorden, maar ga zeker niet over de 1000 woorden. Een gemiddelde van 500 à 700 woorden is perfect. Schrijf geen onzin om aan genoeg woorden te komen. Ga eerst op zoek naar relevante, duidelijke inhoud en ga dan pas aan de slag. Kopieer daarbij nooit zomaar inhoud van het internet. Dan pleeg je namelijk plagiaat, en dat is strafbaar.

Schrijf toegankelijk

Ga goed na wat de schrijfstijl is voor alle content van je bedrijf (website, brochures) en trek dat door in je blog. Staat je website volledig in de u-vorm geschreven? Wees dan consequent en gebruik die vorm ook in je blogs.In het algemeen is de je-vorm boven de u-vorm te verkiezen, ook voor zakelijke communicatie. Zo spreek je de lezer persoonlijk aan, waardoor hij zich meer betrokken voelt.

Evalueer het bereik van je blog

Voor je begint met bloggen, stel je bij voorkeur een plan op om duidelijk te maken wie je met je blogs wil bereiken. Wie is je doelgroep en wat zijn je doelstellingen? Hoe vaak zal je blogs online zetten?

Aan de hand van online analysetools kan je daarna nagaan welke doelgroep je vooral aanspreekt met je blogs. Bereik je niet de mensen die je wil bereiken? Dan is het tijd om je plan bij te sturen. Hou ten slotte ook goed bij welk soort inhoud je lezers verkiezen: klikken ze vooral op blogs met nuttige tips? Of zie je vooral interesse in persoonlijke verhalen? Speel daarop in en pas je plan en inhoud aan.

Voorzie een duidelijke call to action

Zorg ervoor dat je lezer weet wat er van hem of haar verwacht wordt. Voeg onderaan of bovenaan toe wat je voor je klant kan betekenen en hoe hij je kan bereiken. Een voorbeeld nodig? Geen probleem:

Nood aan blogs?

Heb je blogs nodig voor je website? No problem. Studio Roger is er voor jou!

Je (potentiële) klant moet na het lezen van de blog volledig begrijpen waar je blog over gaat. Vermijd dus moeilijke woorden en vakjargon, of zorg voor een heldere uitleg.