Overslaan en naar de inhoud gaan

Bestraft Google AI-content op websites?

Inspiratie voor graphic design, de automatisering van bepaalde taken of zelfs het schrijven van volledige teksten: AI is vandaag een hot topic en niet meer weg te denken uit het digitale landschap. Waarschijnlijk gebruik ook jij al chatbots zoals Chat GPT, Google Bard of Notes AI voor het genereren van content. Maar hoe beoordeelt Google deze AI-gedreven content? Met andere woorden: zorgt het gebruik van AI-software voor minder bereik op je website? Wij pluisden het voor je uit! 

chat gpt

Hoge kwaliteit wordt beloond

Het doel van Google Search is eenvoudig: kwalitatief hoogwaardige, nuttige zoekresultaten tonen waar mensen echt naar op zoek zijn. In een advies van februari benadrukte Google zelf dat de zoekmachine content van hoge kwaliteit beloont, op welke manier die ook wordt geproduceerd. De gebruikte criteria? De zogenaamde E-E-A-T:  expertise, ervaring, autoriteit en betrouwbaarheid. Wanneer je website hieraan voldoet, zal Google je belonen waardoor je meer kans maakt om gevonden te worden.

Automatisch gegenereerde content

Google voert al jarenlang een strijd tegen geautomatiseerde content die als enige doel heeft de zoekresultaten te manipuleren. Dat soort content bestempelt Google als spam en wordt dan ook meteen afgestraft. Enkele voorbeelden zijn:

  • teksten zonder zinnige inhoud, maar enkel een opsomming van zoekwoorden
  • teksten die volledig automatisch zijn geschreven zonder oog voor kwaliteit of goede gebruikservaring
  • teksten die automatisch zijn vertaald, zonder menselijke controle

Maar niet elke vorm van automatisatie – zoals AI – moeten we direct beschouwen als spam. Google erkent het gebruik van AI als relevant hulpmiddel om klinkende content te creëren. AI-content an sich is dus niet in strijd met de richtlijnen van Google Search.

Originele, mensgerichte inhoud

Zoals eerder gezegd, is de bron van je teksten geen doorslaggevend criterium bij de beoordeling van Google. Een normaal gebruik van AI-software betekent dus niet automatisch dat je teksten afgestraft zullen worden. Toch zijn er een aantal zaken waarmee je best rekening houdt bij het gebruik van een AI-tool:

  • gebruik AI als een inspiratiebron om originele en relevante content te maken
  • neem de informatie die je verkrijgt via een AI-tool niet blindelings over. Niet alle informatie is correct en up-to-date
  • AI-gegenereerde content hanteert vaak dezelfde structuur. Je krijgt een uniek resultaat, maar wanneer iemand anders dezelfde vraag stelt, creëert de bot soortgelijke content. En dat is nefast voor de expertise en autoriteit van je website. Google pikt dit op en kan het vervolgens bestempelen als spam, wat wél afgestraft zal worden
  • AI content mist in veel gevallen logisch inzicht, vernieuwende informatie en strategie, waardoor de inhoud vaak oppervlakkig en generiek blijft
  • houd altijd rekening met de E-E-A-T criteria: Google zal je belonen

Kortom, het gebruik van AI-software kan een geweldige aanvulling zijn om je content efficiënt vorm te geven. Zonder menselijke toets loop je echter het risico op ongestructureerde, middelmatige content die geen hoge toppen scheert of zelfs bestempeld wordt als spam.

Een duwtje in de rug nodig?

Is die AI een ver-van-jouw-bed-show? Geen probleem, studio Roger maakt je graag wegwijs tussen de chatbots en helpt je verder met straffe content die jouw bedrijf doet groeien. Wat denk je, eens afspreken?