Overslaan en naar de inhoud gaan

4 fouten die veel bedrijven online maken

Online aanwezigheid

Steeds meer bedrijven worden online actief. Een positieve evolutie! Toch maken ze vaak nog opvallende fouten. 

Weten of jij fouten maakt online?

online

Steeds meer bedrijven voelen dat ze meer inspanningen moeten leveren om online succesvol te zijn. Eigenlijk had iedereen er al jaren geleden mee moeten beginnen, maar als het druk is, is er meestal geen tijd om nog veel aan marketing te doen. Toch zien we steeds meer bedrijven die online actief worden, wat we alleen maar kunnen toejuichen. We stellen wel regelmatig vast dat niet iedereen dat even efficiënt doet. Dit zijn de fouten die we het vaakst zien.

Geld uitgeven om volgers te krijgen

Heel wat bedrijven streven in de eerste instantie vooral een groot aantal volgers na. En op zich is dat geen verkeerde doelstelling. Nu, zomaar volgers kopen is niet meer van deze tijd. Je komt er niet meer mee weg. Dat gaan we dus even vergeten. Maar wat hebben Facebook, LinkedIn, Instagram en de andere online kanalen met elkaar gemeen? Juist. Zij bepalen wie jouw bericht te zien krijgt. Investeren in betalende advertenties om je aantal volgers te doen groeien lijkt misschien een goed idee, maar is eigenlijk weggegooid geld. Uiteindelijk groeit je aantal volgers dan wel, maar het platform zelf bepaalt nog steeds wie van die volgers jouw berichten ziet. Onze tip: als je betalende advertenties wil, kies dan een doelstelling die wel rechtstreeks opbrengt.

Geen zoekwoordanalyse uitvoeren

Iedereen kent zijn eigen sector het beste. Meestal komen daar ook nog wel wat vaktermen bij kijken. En daar schuilt nu net het gevaar. Je mag nog zo je best doen om gevonden te worden op je vaktermen, als je doelgroep niet zoekt naar die vaktermen, leveren ze je niks op. Met een goede zoekwoordanalyse kun je nagaan waar vaak naar gezocht wordt én kun je nagaan of het makkelijk of moeilijk zal worden om gevonden te worden op een bepaald woord. Pas wanneer je de juiste zoekwoorden hebt bepaald, weet je waar je het best over kunt schrijven.

Veel websiteverkeer betekent niet per se veel nieuwe klanten

Als je veel verkeer naar je website krijgt, zal dat uiteraard wel leiden tot meer klanten. Maar de vraag is of je er wel alles uithaalt. Als je website verouderd is of niet optimaal is ingedeeld, dan is een deel van je inspanningen op sociale media, nieuwsbrieven, blogs, … allemaal voor niets. Je website is waar je je geld verdient en is de basis van je online verhaal. Zorg voor een ijzersterke site waar je je bezoekers echt verleidt voordat je probeert om op alle mogelijke manieren mensen naar je site te leiden.

Zet niet alles in op één kanaal

Zodra je marketinginspanningen resultaten beginnen op te leveren, moet je gaan optimaliseren. Je wil uiteraard dat je inspanningen maximaal opbrengen. Je zult vaststellen dat één kanaal voor jou het beste werkt. Wellicht omdat je dat (al dan niet toevallig) ook het beste aanpakt. En dan kan het verleidelijk zijn om daar al je inspanningen op te focussen en zo nog meer resultaten te behalen. De internetbedrijven en sociale platformen staan er echter om bekend om plots hun regels zonder waarschuwing te veranderen. Succesvolle webshops zien hun bezoekersaantallen kelderen, met dramatische gevolgen voor de omzet. Hoe minder je afhankelijk bent van één kanaal, hoe kleiner de kans dat jij slachtoffer wordt van aanpassingen aan een algoritme. Blijf dus je inspanningen spreiden, ook al werkt één kanaal veel beter dan een ander.

Online marketing is een breed begrip en pak je best ook zo aan. Je moet het totaalplaatje bekijken en er zijn geen snelle oplossingen om online succes te krijgen.

Sta je voor een online uitdaging?

Laat het ons weten!