Overslaan en naar de inhoud gaan

Zero-click search: tips om gevonden te worden in zoekmachines

Je hebt een vraag, opent Google, typt je zoekopdracht in en binnen een paar seconden vind je wat je nodig hebt, zonder ook maar op een link te klikken. Misschien krijg je een definitie te zien, een routebeschrijving of zelfs de uitslag van een sportwedstrijd. Handig, toch? Maar wat betekent dat voor bedrijven? Komen klanten wel nog op je website terecht als ze bijna nooit meer doorklikken naar externe pagina’s? Het antwoord is gelukkig ja, maar alleen als je inspeelt op dit nieuwe zoekgedrag. 

Lees verder en ontdek hoe je je content en website eraan aanpast en hoe je tussen alle info bovenaan in de zoekresultaten verschijnt.

Blijf vindbaar op Google zonder clicks
  1. Contentstrategie voor social media
  2. Contentstrategie voor zoekmachines en AI

Inspelen op zero-click search: pas je content aan

De verschuiving naar zero-click searches vraagt om een andere aanpak van je contentstrategie. Het doel is niet langer om je doelgroep rechtstreeks naar je website te leiden, maar om hen op social media of rechtstreeks in de zoekmachine waardevolle informatie voor te schotelen. Want ook de relevantste social media posts verschijnen in de zoekresultaten!

Contentstrategie voor social media

Voorbeeld van een LinkedIn-bericht van studio Roger met een link in de reacties.
Voorbeeld link in reacties

Informeren in plaats van converteren

Social media kanalen zoals LinkedIn en Instagram belonen content die waarde biedt zonder directe verkoopintentie en externe links. Focus op informatieve, relevante posts die inspelen op de behoeften en pijnpunten van je doelgroep. Denk aan tips, inzichten of antwoorden op veelgestelde vragen binnen je niche.

TIP: Wil je écht doorlinken naar je website of een specifieke pagina? Plaats de link dan in de reacties van je eigen post en verwijs ernaar in de caption.

Visueel aantrekkelijke content

Sterke visuals zijn key. Gebruik opvallend beeldmateriaal, carrouselposts of video’s om de aandacht van je doelgroep te trekken. Zorg ervoor dat je boodschap krachtig en to-the-point is.

Voorbeeld van een LinkedIn-bericht van Accolade by studio Roger met een opvallende visual en krachtige bijhorende tekst.
Voorbeeld opvallende content
Voorbeeld van een LinkdIn-artikel van studio Roger met een blogbericht rechtstreeks in het platform verwerkt.
Voorbeeld LinkedIn-artikel

Platform-specifieke content

Elk social media kanaal heeft zijn eigen karakter. De kanalen pushen dan ook content die daarbinnen past.

Enkele voorbeelden:

  • Instagram: Deel indrukwekkende projecten en esthetische foto’s.
  • LinkedIn: Schrijf langere, diepgaande posts direct in het platform via LinkedIn-artikelen.
  • TikTok: Toon gezichten achter je bedrijf en spreek mensen rechtstreeks aan.

Betrek medewerkers

Laat je collega’s bijdragen aan je contentstrategie met persoonlijke, authentieke posts. Ze kunnen ervaringen delen, je bedrijf taggen en subtiel naar je merk verwijzen. Waarom is dit zo belangrijk? Algoritmes geven posts van persoonlijke profielen meer bereik dan die van bedrijfsprofielen. Een kans die je niet langer kan laten liggen dus.

Voorbeeld van een LinkedIn-bericht op het persoonlijk profiel van Maarten Debie, zaakvoerder van studio Roger.
Voorbeeld medewerkers betrekken

Contentstrategie voor zoekmachines en AI

Zoekmachines pushen helpful content die een direct en accuraat antwoord geeft op de zoekintentie van internetgebruikers. Om vandaag zichtbaar te blijven in al die zero-click resultaten, is het ontzettend belangrijk om je content technisch te optimaliseren. Met deze aanbevelingen verdubbel je je kansen om in de zoekresultaten te verschijnen.

Beantwoord veelgestelde vragen van je doelgroep

Richt je content op veelgestelde vragen en longtail-zoekopdrachten. Longtail-zoekopdrachten zijn langere, specifieke zoektermen of vragen die minder vaak worden gezocht, maar een hogere conversiewaarde hebben. Dit omdat ze direct inspelen op een specifieke behoefte of intentie van de gebruiker. Longtail-zoekopdrachten starten vaak met “Wat is…”, “Hoe werkt…”, “Waar ligt…” enzovoort. Gebruik die vragen in je content en geef er meteen een antwoord op. Denk daarbij aan onderwerpen in je niche waarin je autoriteit en expertise kunt tonen.

Optimaliseer je content voor featured snippets

Zorg dat je content gestructureerd en scanbaar is. Zo begrijpen de algoritmes van zoekmachines zoals Google snel waar je pagina over gaat. Goed gestructureerde content maakt het voor zoekmachines eenvoudiger om je informatie te identificeren als een relevant en waardevol antwoord op een zoekopdracht. Maar ook voor diegene die naar informatie zoekt is scanbare content een pluspunt. Ook zij weten op die manier snel waarover het gaat en vinden zonder lang surfen de info die ze zoeken. Enkele tips:

  • Gebruik klikbare inhoudsopgaves, korte samenvattingen, duidelijke headings en bulletpoints.
  • Voeg visuals toe om complexe informatie inzichtelijk te maken.
  • Gebruik specifieke zoektermen die vaak voorkomen in zero-click searches, zoals “definitie” en  “in de buurt”.

Maak gebruik van structured data (schema markups)

Ook structured data helpt zoekmachines begrijpen waarover je content gaat, maar het is nog net iets anders dan gestructureerde content. Structured data categoriseert alle content op je pagina. Denk maar aan producten, blogs, recensies, FAQ’s, enzovoort. Deze data wordt niet direct weergegeven op je pagina zelf, maar wordt achterliggend gebruikt door zoekmachines om ‘rich results’, zoals featured snippets of knowledge panels, te genereren. Kortom, het verhoogt je kans aanzienlijk om in de zero-click searches te verschijnen.

Bouw autoriteit en betrouwbaarheid op

Verwijs in je content naar specialisten, onderzoeken of bronnen. Het versterkt je geloofwaardigheid en zorgt er bovendien voor dat je pagina wordt gezien als helpful content. Verwijzingen naar anderen draagt bovendien bij aan een sterk linkbuilding-profiel, wat helpt om de domeinautoriteit van je website te vergroten. Win-win!

Conclusie: Zero-clicks draaien om relevantie. Door in te spelen op de pijnpunten van je doelgroep en hen waardevolle informatie te bieden, bouw je een sterke relatie op. Wanneer ze een specifiek probleem willen oplossen of een product of dienst nodig hebben, kiezen ze voor jou vanwege de kennis en betrouwbaarheid die je al hebt laten zien.

Wil je er zeker van zijn dat je door je doelgroep gevonden wordt zonder kliks?

Schakel onze hulp in! We nemen het creatieve en technische aspect van je merk met veel enthousiasme en expertise van je over.

Gerelateerde blogberichten

Zero-click search: voorbeeld van een zero-click zoekopracht in Google
Online strategie, Contentmarketing, Contentcreatie, Marketing, Social Media Marketing, SEO
Trends in 2025: dit mag niet ontbreken in je marketingplan
Online strategie, Contentmarketing, Webdevelopment, Marketing, Conversiemarketing, Social Media Marketing
Drupal-site: waarom je website maken in Drupal?
Webdevelopment, Webdesign, Webapplicaties, Webshops, Conversiemarketing, Websites