1. Focus op het voordeel voor werknemers
Veel vacatures starten met een paragraaf informatie over het bedrijf. Aan deze informatie hebben sollicitanten niks. Focus in de plaats op de voordelen voor de nieuwe medewerker. What’s in it for them? Waarop mag hij of zij rekenen als hij bij jou komt werken? Hoe ziet de bedrijfscultuur eruit? Welke voordelen bied jij ten op opzichte van je concullega’s? Spreek hierbij vooral uit het ‘jij’-perspectief en laat ‘wij’ zo veel mogelijk achterwege.
2. Wees eerlijk en helder in de functieomschrijving
Er bestaat geen grotere afknapper voor sollicitanten dan een fluffy jobomschrijving met vage termen zonder betekenis. Of nog erger: een ellenlange takenlijst waarbij je door de bomen het bos niet meer ziet. Een wervende, bondige functiebeschrijving helpt sollicitanten ontdekken of ze uit het juiste hout gesneden zijn om de job uit te voeren. Geef aan wat je concreet van hen verwacht en wees hierin ook eerlijk. Door enkele minpunten van de job of je organisatie mee te geven, kom je heel transparant en betrouwbaar over.
3. Vermeld doorgroeimogelijkheden
Vandaag zijn veel mensen niet louter op zoek naar een job, maar ook naar een platform om te groeien en hun carrière uit te bouwen. Bied aantrekkelijke opportuniteiten voor professionele groei binnen je bedrijf, zoals interne trainingen, mentorprogramma’s of doorgroeimogelijkheden. Dat kan zeer aantrekkelijk zijn voor sollicitanten die streven naar groei en vooruitgang. En zo’n medewerkers willen we allemaal, toch?
4. Zorg voor goed beeldmateriaal en een aantrekkelijke lay-out
Naast een ijzersterke inhoud, wil het oog ook wat. Trek meteen de aandacht met mooie, kwalitatieve foto’s van je bedrijf en medewerkers. Zo hebben je sollicitanten meteen een beeld van de omgeving waarin ze terecht komen.. Maak het je lezers ook makkelijk: ga voor een toegankelijke, vlot leesbare lay-out waar je lezers vlot door scannen. Wedden dat je vacature blijft hangen?
5. Denk ook aan het praktische
Je hebt een prachtige vacature opgesteld met alles erop en eraan? Fantastisch! Check wel zeker nog eens of je contactgegevens duidelijk vermeld staan, zodat de sollicitant je makkelijk kan bereiken. Staat er nergens een e-mailadres, telefoonnummer of instructie vermeld wat er moet gebeuren? Dan is de kans groot dat je sollicitant afhaakt tijdens het sollicitatieproes. Het is ook aangeraden om de procedure beknopt op te nemen in de vacature. Zo weet de lezer waaraan hij zich mag verwachten en vermijd je eventuele frustratie.
Wil jij ook aantrekkelijke vacatures om nieuw talent aan te trekken?
Met gerichte vacatures die volledig passen bij de waarden van jouw onderneming, neem je alvast een vliegende start om nieuwe collega’s te vinden. Hulp nodig? Contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek en ontdek zelf de voordelen van een wervende vacaturecampagne!
Ga je liever zelf aan de slag?