Wat is Google Voice Search?
Google Voice Search is de stemherkenningstechnologie van Google die gesproken woorden omzet in een zoekopdracht en je zo vertelt wat je wil weten. Het is een snelle en makkelijke manier om informatie op te zoeken, zonder dat je moet typen. Google Voice Search wordt vooral mobiel gebruikt via Android-telefoons, maar komt ook steeds vaker voor via slimme apparaten, zoals Google Home.
En het gaat niet enkel om zoekopdrachten. Met de simpele woorden “Hey Google”, vraag je om een routebeschrijving, speel je je favoriete liedje af, start je een oproep, vraag je het weerbericht op en nog veel meer. Google Voice Search werkt niet alleen mobiel, maar ook via desktop of tablet. Je kan het ook activeren door op het microfoontekentje te klikken in de zoekbalk van Google.
Belangrijk binnen je SEO-strategie
Wist je dat bijna 50% van de zoekopdrachten vandaag al gebeuren via voice search? Het is voor ondernemingen dan ook een heel belangrijke trend om op te nemen in hun SEO-strategie. Uiteraard zijn de zoekintenties vaak dezelfde als voor geschreven zoekopdrachten, maar toch zijn de woorden die gebruikt worden bij een voice search, specifieker en vloeiender. De mensen die spraakgericht zoeken, zijn vaak al ergens onderweg en dus op zoek naar een specifieke dienst of product waar ze dringend gebruik van willen maken. De meeste spraakgerichte opdrachten zijn dan ook vragen voor lokale bedrijven.
Hoe optimaliseer je je website voor Google Voice Search?
Omdat Google Voice Search zoveel opportuniteiten biedt, is het aangewezen om je website hieraan aan te passen. Zo bereid je je niet alleen voor op de toekomst, de integratie van Google Voice Search in je SEO-strategie zal op lange termijn ongetwijfeld ook zorgen voor betere, organische resultaten.
1. Zet in op long tail keywords
Long tail keywords zijn zoektermen die uit meerdere woorden bestaan. Dit soort zoekwoorden komt minder vaak voor, maar is veel specifieker dan short tail keywords en kent dus minder concurrentie. Daardoor is het heel interessant om er toch op in te zetten.
Hoe doe je dat? Verwerk de vragen die mensen mogelijks zullen gebruiken in hun voice search in je teksten. Gebruik de keywords in je koppen of zorg voor een pagina met veel gestelde vragen, waar je telkens een gericht antwoord op de vraag formuleert.
Hou daarbij ook zeker de gebruikersintentie in de gaten en bied enkel informatie aan die prospects helpt om een weloverwogen beslissing te nemen. Speel daarnaast je unieke waarden uit en ga in op de allerbelangrijkste kenmerken van je diensten of producten.
2. Geef aandacht aan lokale SEO via Google Mijn Bedrijf
Door je Google Mijn Bedrijfspagina up-to-date te houden, vinden klanten snel je contactinformatie terug. Hiermee zet je in op zoekopdrachten in jouw buurt. Als een potentiële klant dan een vraag stelt aan Google zoals: “breng me naar de dichtstbijzijnde apotheek in mijn buurt”, geeft Google een routebeschrijving naar de apotheek in kwestie. Daarnaast is het ook mogelijk om snel een oproep te starten via een telefoonnummer of om een product te bekijken.
3. Zorg voor een responsieve website
De meeste zoekopdrachten via voice search gebeuren onderweg en via de mobiele telefoon. Het is dus belangrijk dat je website responsief en gebruiksvriendelijk is. Is dat niet het geval en staan de afbeeldingen op de verkeerde plaats? Dan kan het zijn dat consumenten sneller afhaken.
Bijna 50% van de zoekopdrachten gebeurt via voice search. Ondernemingen dien daarom de trend op te nemen in hun strategie.
Hulp nodig bij websiteoptimalisatie?
Neem je graag deze alternatieve SEO-strategie mee in je website? Geef ons een seintje!