In 2010 lanceerde Instagram zijn desktop- en mobiele versie. Sindsdien bloeiende het sociale kanaal uit tot een applicatie met een enorme waaier aan mogelijkheden voor foto’s en video’s. In 2016 kwam Instagram op de proppen met hun Instagram Stories, of ook wel ‘korte verhalen’ om 24 uur lang te delen met je volgers. Steeds meer bedrijven ontdekken deze functie en gebruiken de stories om hun merk en producten in de kijker te zetten.
Wat is een Story?
Een story is een verzameling van verschillende storyblocks met foto’s en/of video’s met beperkte duur: een foto blijft max. 3 seconden staan en een video max . 10 seconden. Een hele story blijft 24 uur staan om te bekijken. Daarna verdwijnen ze automatisch. In 2017 werd een feature toegevoegd om je verhalen op te slaan en uit te lichten op je profiel. Dit heet ‘Instagram Highlights’. Per onderwerp kies of maak je een icoontje om de Stories erin te zetten. Als je bijvoorbeeld als bedrijf iedere dag een tip plaatst op je verhaal en je die wilt opslaan, kun je een highlight maken ‘Tips’ op je profiel om deze tips uit te lichten en op te slaan.
De Instagram Stories kun je bewerken met stickers, tekst of filters die Instagram je aanbiedt. Ook kun je je eigen stickers en filters ontwerpen, maar voor sommige features heb je een minimum aantal volgers nodig, dient je account geverifieerd te zijn door Instagram en heb je een account nodig om GIFS te ontwerpen.
Waarom gebruiken als bedrijf?
Een eerste reden waarom Stories een belangrijk element zijn van je marketing is omdat 50% van de bedrijven op Instagram zetten Stories in als deel van hun sociale mediastrategie. 500 miljoen gebruikers, plaatsen elke dag een Instagram Story. Dit zijn indrukwekkende cijfers, waardoor nog meer bedrijven geneigd zijn in te zetten op de verhalen. Hieronder nog enkele redenen waarom Stories goed zijn voor je bedrijf:
- Je volgers krijgen elke keer een andere portie Stories doordat je genoeg kan varieren met stickers en afbeeldingen/video. Zo geraken je volgers nooit verveeld;
- Stories zijn vaak real-time foto’s of video’s waarmee je alles kan delen met je volgers;
- Omdat je er effecten, filters, foto’s en video’s en stickers kan aan toevoegen én omdat dit real-time gebeurt, brengt dat het menselijke aspect naar voor waardoor je erg geloofwaardig overkomt;
- Door bepaalde stickers vergroot je je engagement rate (aantal engagement), zoals het maken van een poll of het stellen van een vraag;
- Als je hashtags, locaties en profile tags gebruikt in je Stories word je rapper gevonden en is je bereik groter;
- Als je geverifieerd bent of 10.000 volgers hebt, kun je verkeer naar je website leiden door een swipe-uplink te gebruiken;
- Stories zijn gewoon erg leuk om naar te kijken als de content goed zit en om aan deel te nemen (bij het gebruik van polls, vragen,...), waardoor de kans op een groter publiek toeneemt.
Hoe goed inzetten?
Een ‘goede’ manier om Stories te gebruiken in je marketingstrategie bestaat er niet. Ze dienen menselijk over te komen. Daarom is het oké is als een Story een flauwe grap of een fout bevat. Bij een post op Instagram, Facebook of LinkedIn ligt dit helemaal anders. Het is de bedoeling van Instagram om de verhalen zo echt mogelijk te maken. Wat wij aanraden is om minstens eenmaal per dag een story te posten, waarvan het tijdstip niet veel uitmaakt. Ook zijn de features erg handig:
Camera-opties
- Letters: om tekst te typen op een leuke achtergrond
- Live: het delen van een real-time video
- Normaal: een normale foto of video
- Boomerang: een mini-video dat constant terug- en verderspoelt
- Superzoom: om in te zoomen met speciale effecten
- Focus: een focus leggen op iets met speciale effecten
- Handsfree: als je een foto of video moet nemen zonder op de knop te duwen
Stickers
- Locatie: kies en deel je locatie
- Vermelding: vermeld iets of iemand in je verhaal
- Hashtag: zet een hashtag op je verhaal
- GIF: zoek een gif dat bij je verhaal past
- Uur: zet het uur op je verhaal
- Poll: stel een vraag met twee antwoordmogelijkheden
- Vraag: stel een vraag waar men kan op antwoorden, dit antwoord krijg je in je berichten
- Aftellen: een countdown naar een gebeurtenis of event
- Een sleep-balk: met verschillende emoji’s kan je het puntje van de balk van links naar rechts swipen
- Quiz: stel een vraag met meerdere antwoordmogelijkheden
- Chatten: begin een chat met je volgers
- Temperatuur: deel de temperatuur van je locatie mee
- Selfie: post een extra selfie op je verhaal
- Donatie: vraag aan je volgers te doneren voor een goed doel
- Emoji’s en vormen/smiley’s
Zoals je ziet, krijg je tal van mogelijkheden om een Story te maken. Hieronder vind je enkele ideeën om een verhaal te creëren:
- Kondig een blogpost op je website aan
- Deel een live video over een product, dienst, bedenking of aanbeveling
- Deel een gebeurtenis of event
- Deel tips en tricks over ondernemen, productiviteit, je sector…
Instagram Stories zijn een dynamische manier van berichten posten en trekt volgers aan om nieuwtjes te checken.
Instagram Stories voor jouw bedrijf
Geen idee hoe te beginnen of wil je templates laten ontwerpen?