Traditionele marketing moet mee met zijn tijd. Daarom bedenken marketeers geregeld nieuwe manieren om hun doelpubliek te triggeren en te bereiken. Een voorbeeld daarvan is content marketing. Wanneer het precies ontstaan is, is onduidelijk, maar het begon in elk geval met video’s en afbeeldingen die viraal gingen tussen 2005 en 2007. Denk maar aan de befaamde videoreeks ‘Will it blend?’ van Blendtec en de video’s van LiveVault met John Cleese. (Klik zeker eens door om dat eventuele gat in je cultuur op te vullen!) En zo ontstond content marketing.
Wat is content marketing?
Content marketing heeft als doel meer leads te genereren door content (inhoud) online te plaatsen. Daar schuilt een hele strategie achter en is meestal een langetermijnplan. Je kunt immers niet na enkele posts al verwachten dat je nieuwe klanten over de vloer krijgt. Content marketing draait rond toewijding, relevantie en geduld
Sommige bedrijven sturen ons constant informatie en die is niet altijd even noodzakelijk of interessant. En dat is net het intrigerende aan content marketing, want in die stroom van duizenden marketingberichten moet je je als bedrijf zien te onderscheiden van de rest. Een strak plan voor je content marketing is dus geen overbodige luxe.
Marketing is onmogelijk zonder goede content, maar moet ook geïntegreerd worden in je grotere marketingstrategie. Want net zoals alles soorten marketing, kan geen enkel marketingonderdeel los staan van de overkoepelende marketingstrategie en is kwaliteitsvolle content belangrijk voor elke zet die je doet, zowel online als offline.
Waarom inzetten op content marketing?
Maar waarom zou je als ondernemer of als bedrijf nu inzetten op content marketing? De voordelen zijn eindeloos, maar we delen er alvast zes met jullie:
- Content marketing creëert zichtbaarheid en merkbekendheid.
- Content marketing zorgt voor meer conversie.
- Geoptimaliseerde content verbetert je SEO.
- Goede content is een effectieve manier om nieuwe leads binnen te halen.
- Door content te creëren bouw je een relatie op met de klant en is de kans op engagement groter (als je het juist aanpakt).
- Met content krijgt je volledige marketing meer impact en vergroot de kans op resultaten.
Hoe begin ik met content marketing?
Hoe begin je nu aan content marketing? Het is een arbeidsintensieve klus, want goede content creëren vraagt veel tijd. Daarom laten veel bedrijven het aan professionals over omdat zij te weinig tijd hebben en zich willen focussen op hun core business.
Toch zin om het zelf te doen? Dat begrijpen we, want wij vinden content marketing zelf ook heel erg leuk! Een eerste stap is brainstormen over het soort content dat bij je bedrijf past en nagaan op welke kanalen je ideale klant het meeste tijd doorbrengt. Die kanalen kan jij dan ook gaan gebruiken om je content te delen.
Overweeg zeker ook om maandelijks of vaker een blog op je website te publiceren en deze via sociale media te verspreiden. Daarna beslis je hoe actief je op elk kanaal wilt zijn en stel je een kalender samen. Het is perfect mogelijk om een hele maand vooruit te plannen en een online tool zoals Hootsuite of Buffer te gebruiken om je berichten in te plannen en automatisch te publiceren op het moment dat jij dat wilt.
Bij content marketing is ‘waarde’ het allerbelangrijkste. Biedt je content een bepaalde meerwaarde voor je lezers en volgers, dan heb je goede content. Stel jezelf ook de vraag of je je eigen content zou lezen als je het voorbij ziet komen op sociale media. Is het antwoord nee? Denk er dan nog eens over na. Bij een ‘ja’ ben je goed bezig.
Een beetje inspiratie…
Er zijn duizenden verschillende inspirerende voorbeelden voor kwaliteitsvolle content die jouw bedrijf een boost kunnen geven, waaronder:
• infographics;
• links naar interessante dieptepagina’s op je website;
• podcasts;
• video’s;
• e-books en white papers;
• visuals;
• foto’s behind the scenes;
• testimonials van klanten;
• …
Inspiratie nodig?
Wij kunnen je helpen!
Inspiratie opdoen kan soms wonderen doen voor je social media posts.