Overslaan en naar de inhoud gaan

Een nieuwe website vs. website optimaliseren: wat past bij jouw bedrijf?

Een digital agency dat eerlijk en neutraal advies geeft of er al dan niet een nieuwe website nodig is? We snappen het, het klinkt nogal ‘Wij van WC-eend…’ En toch. De Rogers houden van een uitdaging, of het nu gaat om een nieuwe website, of over aanpassingen binnen een bestaande website.

Een website vanaf nul bouwen kost veel tijd en is dus ook niet goedkoop. Toch is die investering niet altijd nodig, en kunnen we met enkele ingrepen zorgen dat je huidige website verder blijft voldoen aan je wensen en de doelen die je ermee wil behalen. 

Benieuwd welke optie het best is voor jou? Ontdek hieronder 8 cruciale punten om te beslissen of je een nieuwe website nodig hebt of niet!

website optimaliseren

1. Ziet mijn website er nog up to date uit?

Misschien wel een binnenkopper, maar toch wordt hier niet altijd genoeg aandacht aan besteed. Ooit liet je je website bouwen volgens het idee dat je in je hoofd had. Tijden veranderen echter, en zeker op digitaal vlak gaat het snel. Een (te) drukke homepagina of een leuke animatie waren enkele jaren geleden verrassend, maar worden nu als vermoeiend ervaren door internetgebruikers.

Ook bij de huisstijl moet even worden stilgestaan.

  • Is die nog steeds dezelfde als toen de website werd gebouwd?
  • Straalt die nog steeds uit waar je nu voor staat? Misschien ben je verhuisd naar een modernere locatie, of ben je een volledig ecologische weg ingeslagen met je bedrijf. Allemaal factoren die er voor kunnen zorgen dat een andere huisstijl intussen beter past bij wie je bent en wat je doet.

2.   Is mijn website nog snel genoeg?

De meerderheid van jouw online bezoekers, surft naar jouw website met een mobiel toestel. Dat betekent ook dat ze vaak afhankelijk zijn van hun mobiele verbinding om de website te laden. Een website waarvan de technologie al enkele jaren oud is, of waar zware elementen op staan, kan trager laden waardoor bezoekers liever wegklikken dan blijven wachten.

Ook Google is fan van een snelle website en geeft die met plezier een hoger plekje in de zoekresultaten. Er bestaat trouwens een handige tool om de snelheid van jouw site te testen: Pagespeed Insights. Vul gewoon de link in naar je website, en de tool geeft je een berg waardevolle informatie waar jij of je webbouwer mee aan de slag kan.

3.   Vinden mijn websitebezoekers snel de juiste info?

Een website die snel laadt, up to date is en er fantastisch uitziet, is niets waard als je bezoekers er geen helder antwoord op hun vraag vinden. De gebruikerservaring (UX – User Experience) is een niet te onderschatten aspect voor het succes van je website.

Alles begint met een duidelijk opgebouwd menu. Dat menu moet gebruikers meteen in de juiste richting sturen zodat ze op de pagina belanden waar ze interesse in hebben. Ook dat is het checken waard: is alles nog even actueel, zijn er dingen waar ik niet meer op wil focussen en staat alles er op wat ik mijn klanten aanbied?

Hou bij het uitwerken van je website altijd het EEAT-principe van Google in je achterhoofd. Expertise, Experience, Authoritativeness en Trustworthiness. Anders gezegd: laat zien dat je weet waar je het over hebt, dat je zelf veel ervaring hebt met wat je doet of verkoopt, dat je een gekende naam bent in je sector, en dat je betrouwbaar bent. Je vindt de uitgebreide uitleg in deze blog.

Die gebruikerservaring wordt verder beïnvloed door de visuele rust die je website uitstraalt. Stel jezelf de vraag waar je wil dat je bezoeker op focust en wees consistent. Als je meerdere promo’s en dan ook nog een reeks knoppen op je pagina zet, kan je bezoeker overweldigd worden en weet hij niet waar hij eerst moet kijken.

4.   Levert mijn website nog iets op?

Een website bouw je niet alleen omdat je denkt dat het moet. Je wil dat het iets oplevert. Denk maar aan bestellingen, leads, zichtbaarheid met je bedrijf, een mooi visitekaartje … Maar niet iedereen reageert hetzelfde op jouw website. Wat voor de een duidelijk is, is dat voor de andere mogelijks helemaal niet.

In je statistieken en cijfers kun je zien hoe goed je website gevonden wordt, welke zoekwoorden populair zijn, en hoeveel mensen ook effectief de moeite doen om contact op te nemen of te bestellen bij je.

Merk je op dat die cijfers  maand na maand dalen en je steeds minder uit je website haalt, is er iets aan de hand. Een kritisch oog biedt dan de oplossing. Google Analytics en Search Console zijn hier de beste tools om de data te bekijken, én om eventuele waarschuwingen op te pikken over elementen die niet goed (meer) werken op je website.

5.   Is je website gebruiksvriendelijk… voor jezelf?

Kan je vandaag zelf makkelijk overweg met je website en het CMS waarop de site gebouwd is? Hoe makkelijk is het bijvoorbeeld om een blog of nieuwsbericht toe te voegen, een afbeelding aan te passen of een tekstblok te wijzigen? Nieuwere websites zijn gebouwd in een recentere softwareversie en meestal eenvoudig in gebruik. Oudere sites zitten soms iets complexer in elkaar en zijn in veel gevallen moeilijker om mee te werken.

6.   Is mijn website nog veilig genoeg?

Nog erger dan interessante bezoekers te mislopen op je site, is wanneer je website offline gaat. Zelf doen we alles wat binnen onze mogelijkheden ligt om dit tot bijna nul te herleiden. Alleen ligt het grootste risico niet bij ons, maar bij de website zelf. Verouderde software is voor hackers de ideale plek om schade aan te richten. Soms nemen ze je website over om hun eigen boodschap te verspreiden, soms zijn ze enkel uit op de gegevens die gebruikers invoeren in je webshop of webformulieren.

In het eerste geval is de kans trouwens groot dat Google je website tijdelijk onvindbaar maakt, een heel proces om dat weer te herstellen …

7.   Voldoet mijn website nog aan alle wettelijke vereisten?

Natuurlijk gaat de overheid zich niet moeien met hoeveel pagina’s je moet hebben en welke kleuren je moet gebruiken, maar één tak van de wetgeving wordt steeds strenger: GDPR. Een zegen voor onze privacy, een vloek voor wie goedbedoeld data wil inzetten om zijn klanten steeds beter van dienst te zijn.

Gegevens worden op je website niet alleen verzameld op je contactformulier. In de achtergrond worden ook gegevens verzameld over je websitebezoekers door Google en Meta. Om de privacy van je websitebezoekers te garanderen, is het belangrijk dat dit op de juiste manier gebeurt en dat gebruikers hiervan op de hoogte zijn. Als je hier geen aanpassingen voor doorvoerde in 2024, ben je eigenlijk in overtreding van deze wetgeving. Alle details over die cookies vind je hier.

8.   Kan mijn website nog meegroeien met mijn bedrijf?

Weinig bedrijven werken jarenlang op exact dezelfde manier voor exact dezelfde doelgroep met exact hetzelfde aanbod. De markt verandert, er doen zich opportuniteiten voor, nieuwe producten en technieken ontstaan, en nog veel meer. En net zoals enkele generaties geleden mensen extra ruimtes en hokken bijbouwden aan hun huizen, zouden we geneigd zijn om hetzelfde te doen met onze website.

In zo’n gevallen loont het de moeite om eens een stapje achteruit te doen en het totaalplaatje te bekijken. Misschien moeten enkele pagina’s worden aangepast en samengevoegd, of misschien kom je wel tot de conclusie dat er te weinig samenhang zit en wil je herbeginnen.

Case: PUUR hr

Puur HR is een jong, ambitieus bedrijf en ademt HR-expertise. Het team is gepassioneerd door mensen en heeft een hart voor HR-consultancy, recruitment en employer branding. Helaas capteerde hun website die spirit en drive niet meer, dus klopten ze aan bij studio Roger. We kozen ervoor om het design en de opbouw van hun huidige site te optimaliseren zodat ze zichzelf weer helemaal herkennen in hun online visitekaartje!