Zoekwoordanalyse
Wil je een webtekst schrijven? Begin dan met een zoekwoordanalyse. Op die manier ontdek je welke termen jouw doelgroep het vaakst gebruikt om vandaag op je pagina te belanden. Een analyse uitvoeren doe je eenvoudig met tools zoals Google Ads, Keyword Planner, Ubersuggest en KWFinder.
Nu je weet welke keywords jouw bezoekers gebruiken, is het tijd om je teksten erop af te stemmen. Zet ze vooraan in je titel, gebruik ze in tussentitels en herhaal ze zo vaak mogelijk in de eerste 100 woorden van je tekst. Wissel af met synoniemen voor variatie.
Meta titel en meta description
Je kent ze wel, de blauwe links die verschijnen als je iets opzoekt op Google. Die noemen we de meta titel. Onder de titel verschijnt ook een korte beschrijving over de inhoud van die pagina: de meta description. Die bepalen of iemand al dan niet op je website klikt. Je kan ze dus eigenlijk beschouwen als gratis advertentie. Wie wil dat nu niet?
Een goede metatitel schrijf je door de zoekwoorden uit je analyse vooraan te plaatsen. Zorg ervoor dat jouw titel tussen de 30 en 65 tekens lang is én dat deze uniek is. Een meta description mag langer zijn: die houd je best tussen minimaal 70 en maximaal 160 tekens. Gebruik ook hier je keywords meerdere keren.
Heading tags
Heading tags zijn HTML-tags waarmee je structuur aanbrengt in je teksten. Google leest deze tags en weet zo direct waarover je pagina gaat. Gebruik ook hier de relevante zoekwoorden uit je analyse om hoger in de resultaten te komen.
Titels geven we de tag <h1>, voor tussentitels gebruiken we <h2>. Wil je je paragrafen nog verder opdelen? Gebruik daar dan een <h3> tag voor. Je kan tot 6 headings gaan, maar beperk je tot drie voor een optimaal resultaat. Meer onderverdelingen hebben weinig meerwaarde voor je tekst.
Interne links
Met interne links verwijs je je lezers door naar een andere pagina van je website. Zo houd je je bezoekers niet alleen langer op je website, ook zijn interne links zijn belangrijk voor SEO. Maak je nieuwe content, maar link je er nergens naartoe? Dan weet Google gewoonweg niet dat je bericht bestaat en kan het je ook niet weergeven tussen de zoekresultaten. Linken is dus de boodschap!
Media
Je maakt je tekst luchtiger door er media aan toe te voegen. Foto’s en video’s zijn echter onleesbaar voor zoekmachines. . Geef je bestand daarom een beschrijvende naam die meer zegt over de inhoud. Voeg ook een alt-omschrijving toe. Dit is het stukje tekst dat getoond wordt als de file niet kan laden. Aan de hand van deze twee gegevens ontrafelen zoekmachines de inhoud van jouw bestand en plaatsen ze je hoger tussen de zoekresultaten.
Klinkt dit allemaal iets te technisch voor jou? Bij studio Roger hebben we gespecialiseerde SEO-copywriters die je teksten met plezier voor jou schrijven.
SEO-teksten nodig?
Stuur een mailtje naar roger@studioroger.be voor meer informatie.