Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe blijf jij zichtbaar tussen alle content?

SEO op meerdere plaatsen

Zelfrijdende auto’s, artificiële intelligentie, chatGPT, … De digitale ontwikkelingen van deze tijd zijn niet meer bij te houden. Die veranderingen vragen om nieuwe communicatietechnieken: traditionele marketing maakt plaats voor contentmarketing. Maar hoe blijf je, ondanks die grote toevloed aan content, zichtbaar tussen de concurrentie? Ontdek het hier.

Strakke SEO, ook op jouw sociale kanalen?

seo op alle kanalen

Zoekmachineoptimalisatie

Een eerste stap in de juiste richting is SEO of zoekmachineoptimalisatie. Daarmee zorg je dat jouw webpagina’s beter scoren in de resultaten van zoekmachines. Hoe hoger je website tussen de zoekresultaten staat, hoe sneller mensen op je pagina belanden en hoe meer kans op nieuwe klanten.

Benieuwd naar praktische tips om met SEO aan de slag te gaan? Ontdek er hier meer over! (+ link naar blog met tips voor SEO)

Je kan enkele basisprincipes van SEO toepassen op sociale media: zo begin je ook met een zoekwoordanalyse en gebruik je best interne links. Maar daarnaast zijn er specifieke tips per platform om je zichtbaarheid te vergroten.

SEO op al je kanalen

Hier zijn alvast vijf algemene tips die je best toepast op al jouw sociale mediakanalen. Nadien ontdek je enkele tips per platform.

  • Post regelmatig
  • Gebruik de zoekwoorden uit je analyse
  • Voeg relevante hashtags toe
  • Verhoog je betrokkenheid
  • Zorg voor kwalitatieve inhoud

Facebook

  • Plaats regelmatig nieuwe content: hoe meer je post, hoe meer aandacht er naar je pagina gaat.
  • Vul je info-pagina aan. Gebruik hier relevante zoekwoorden.
  • Post langere video’s. Uit onderzoek blijkt dat mensen het niet erg vinden om meer tijd te  spenderen op Facebook.

Instagram

  • Kies een duidelijke gebruikersnaam. Verwerk hier je relevante zoekwoorden in.
  • Ga één of twee keer per week live. Tegenwoordig zijn Instagram gebruikers fan van live content.
  • Voeg een alt-tekst toe aan je foto’s. Zo worden jouw foto’s ook weergegeven als de afbeelding niet wil laden.

YouTube

  • Deel je video: stuur notificaties of verzend de link via mail naar jouw doelgroep.
  • Voeg een transcript toe. Zo zal YouTube je video beter begrijpen en je sneller tussen de resultaten weergeven.
  • Maak gebruik van tags. Die helpen bij het categoriseren van jouw video’s en maken het gemakkelijker om ze te vinden. Gebruik relevante zoekwoorden.

LinkedIn

  • Creëer een unieke URL. Dit doe je door op je profiel te klikken op ‘Openbare profiel en unieke URL bewerken’.
  • Vul zoveel mogelijk velden aan: info, opleiding, ervaringen, diploma’s, enzovoort. Hoe meer content, hoe meer SEO-waarde!
  • Deel nieuwe bijdragen op een tijdstip wanneer veel mensen actief zijn. LinkedIn kijkt namelijk naar de interactie met je publiek.

TikTok

  • Deel content waarmee je reactie uitlokt. Op TikTok scoor je beter als je veel comments krijgt. Vraag bijvoorbeeld naar de meningen van je kijkers.
  • Zorg ervoor dat je titel de aandacht trekt en direct weergeeft waar je video over gaat.
  • Pas jouw inhoud aan de laatste trends aan.

Nood aan meer

Helaas is inzetten op SEO niet meer voldoende, en dat om twee redenen. Enerzijds wordt er steeds meer content gemaakt en verspreid. Anderzijds worden sociale mediaplatformen steeds vaker als zoekmachine gebruikt. Wil je tips over een reisbestemming, dan ga je even door Pinterest snuisteren. Review nodig over een product? YouTube has the answer.

Wil je eruit springen, dan heb je nood aan een doordachte strategie. Een overkoepelend plan van aanpak om je content in een groter geheel te plaatsen. Anders wordt jouw Instagrampost gewoon de zoveelste op de hoop.

Een duwtje in de rug nodig?

Content Strateeg Liese denkt graag met jou mee om het meeste uit je digitale aanwezigheid te halen. Mail naar roger@studioroger.be voor meer informatie.