Overslaan en naar de inhoud gaan

Goede teksten voor je website schrijven die scoren in Google!

Een goede website en beter scoren in Google

Het succes van jouw website wordt niet enkel bepaald door het design en de gebruiksvriendelijkheid ervan. Ook voor de inhoud is een sleutelrol weggelegd.

Beter scoren?

website

De invloed die je teksten hebben op het succes van je website wordt vaak onderschat. Niets is frustrerender voor de bezoeker als informatie zoeken die onvindbaar is. Goede en relevante teksten zorgen niet alleen voor tevreden bezoekers maar ook voor verhoogde vindbaarheid op Google. Dit leidt automatisch naar meer bezoekers op je website en meer tevreden bezoekers. 

Hoe begin je eraan?

1. Noteer de belangrijkste keywords of trefwoorden.

Ga na welke trefwoorden je activiteiten, producten en onderneming het best omschrijven. Denk daarbij na hoe jouw klanten je zullen vinden, welke trefwoorden zij in Google zullen ingeven om tot bij je site te komen.

2. Alle belangrijke keywords krijgen een volledige pagina.

Wil je goed scoren op een bepaald trefwoord? Dan moet je aan dat trefwoord een pagina wijden, anders lukt het nooit om op de eerste pagina in Google te verschijnen. 
We doen een test: Vul in Google om het even welk trefwoord in. Wanneer je zoals in ons voorbeeld naar 'zwembaden' zoekt, zal je merken dat (onder alle advertenties) alleen maar resultaten komen waarin het trefwoord 'zwembaden' zowel in de paginatitel als in de URL staat. Maak daarom een pagina met het trefwoord in de titel. Je website bouwer kan ervoor zorgen dat je titel automatisch in de URL komt te staan.

Selecteer eerst de belangrijke keywords

Voordat je teksten begint te schrijven is het belangrijk keywords te kiezen voor je website zodat zoekmachines je site kunnen vinden. Keywords helpen echter ook met het bepalen van de inhoud ervan. Deze keywords moeten dan gekoppeld worden aan kwalitatieve en gerelateerde inhoud.

Hoe pak ik Google Ads het best aan?

Probeer een verhaal te vertellen

Waarom ben je begonnen met je bedrijf? Wat is je persoonlijke filosofie? Wat maakt je bedrijf speciaal, uniek en interessant? Probeer een coherent verhaal te vertellen aan de bezoeker en zet je reputatie en troeven hiervoor in de kijker. Probeer je vooral te differentiëren tegenover de concurrentie, maar vermijdt het aanzetten tot kopen van je product. Overtuig hen van je verhaal en kunnen. Vergeet vooral enkele zaken niet:

  • Voeg de keywords toe in je tekst voor betere vindbaarheid door zoekmachines.
  • Geef duidelijk weer welke diensten/producten je aanbiedt. Zo kan de klant makkelijk vinden wat hij/zij zoekt en vindt men makkelijker je website via search engines zoals Google.
  • Probeer zowel je professionele expertise als je menselijke kant uit te spelen in de teksten, maar wees consequent.

Hou rekening met deze belangrijke zaken bij het schrijven van je teksten:

  • Bezoekers lezen niet, ze scannen of werpen enkel een blik op de teksten. Met andere woorden zorg ervoor dat de tekst kort en beknopt is. Te veel informatie is namelijk vervelend voor de bezoeker om te verwerken en zorgt ervoor dat ze niet verder lezen. Kortere teksten zorgen ook voor betere leesbaarheid op alle digitale platformen zoals een smartphone of tablet.
  • De informatie op je website moet ook relevant zijn en duidelijk worden weergegeven. De bezoeker moet snel en efficiënt informatie kunnen vinden in de teksten. Zorg ervoor dat je teksten duidelijk zijn opgedeeld in paragrafen met krachtige titels en subtitels. Maak ook gebruik van lijsten en tekst in het vet om de aandacht te trekken naar specifieke informatie. Let op dat sommige informatie beter kan worden weergegeven als afbeelding of video. Op die manier kan informatie vlugger en efficiënter worden verwerkt.
  • Hou de teksten simpel en gebruik geen vakjargon tenzij het doelpubliek van je website B2B is. Zorg er dus voor dat je je publiek kent en hou daar rekening mee. Pas het taalgebruik aan hun leesniveau aan. Schrijf zodat je doelgroep het begrijpt!
  • Plaats de belangrijkste info eerst. Zo kan de bezoeker deze info het snelst terugvinden. Een bezoeker leest websites in een F vorm, het bovenste gedeelte is dus het belangrijkst. 
  • Beschouw elke pagina als een landingspagina: elke pagina moet namelijk op zichzelf kunnen staan en begrijpbaar zijn zonder de andere pagina's te lezen.
  • Wees consequent in de look en aanpak van je teksten. Met andere woorden, zorg voor consequente titels en witruimte.

Jouw website doen scoren in Google?

Onze experts weten wat te doen!

Een goed scorende website is het begin van je online marketing. Van daaruit bouw je verder.