Overslaan en naar de inhoud gaan

Chatbots, ken jij ze al?

Chatbots

Communiceren verloopt nu steeds meer online en via messenger apps. Daarom moet je er ook zijn wanneer je doelgroep meer informatie wil hebben. Daar komen chatbots erg handig van pas. Met deze bots ben je er zeker van dat je kan antwoorden op de momenten wanneer je doelgroep met een vraag zit en meer informatie wil verkrijgen. Maar wat zijn chatbots nu en wat kan je ermee? Dat leggen we jullie graag uit in deze blog.

Chatbots instellen op jouw website?

chatbots

Wat is een chatbot

Een chatbot is een bot die je kan inschakelen op je website of messenger apps. Deze bots kan je instellen zodat ze automatisch antwoorden en converseren met je bezoekers. Deze bots voorzie je met vragen die je vaak krijgt zodat je bezoeker snel een antwoord krijgt op standaardvragen. Je kan ze inzetten als onderdeel van je klantenservice of voor meer marketinggerichte doelen. 

Verbeter je klantenservice

Een chatbot is een onderdeel van je klantenservice, ze helpen leads genereren doordat ze direct kunnen antwoorden op de vragen van je klanten en de klanten kan leiden naar waar jij wilt. Ook kan je contactgegevens vragen om hen daarna zelf te contacteren. Op die manier bespaar je ook tijd voor je bedrijf en vergemakkelijk je de customer journey van je klant.

Moet ik zelf aanwezig zijn?

Tot op een bepaald niveau niet. Een chatbot kan tot op een bepaald niveau op zichzelf werken. De chatbot blijf 24/7 online, waardoor hij dus ook buiten de kantooruren direct antwoord op de vragen van je doelgroep kan geven. Op die manier kan je de bot ook laten vertellen aan je bezoekers dat er een antwoord door een medewerker zal gegeven worden zodra iemand beschikbaar is of binnen de openingsuren.

Krijg ik een melding wanneer ik de chat zelf moet overnemen?

Via chatfuel kan je pushnotificaties inschakelen zodat je een melding krijgt wanneer een gebruiker een live chat heeft gestart. Deze live chat stel je in via een plugin die ervoor zorgt dat de conversatie met de bot stopt en een conversatie met een medewerker start. Je krijgt een melding met een rechtstreekse link naar de desbetreffende chat zodat je zo snel mogelijk kan reageren.

Wat levert dit op voor mijn bedrijf? 

Doordat alle communicatie van de bot automatisch verloopt bespaart dit tijd voor jou en je werknemers. Tijd die jij en je werknemers kunnen steken in dringendere zaken. Doordat er direct antwoord wordt gegeven is de klanttevredenheid hoger en zorg je er ook voor dat je doelgroep bij jouw onderneming blijft en niet naar de concurrentie gaat. 

De bot zorgt er ook voor dat je meer (kwalitatieve) leads hebt doordat je de doelgroep kan leiden naar een contactpagina, je website of kan laten bellen. 

Op Facebook krijg je daarbij ook nog de melding dat je snel antwoord op berichten wat goed overkomt naar je doelgroep. Zo wordt je gezien als een onderneming die begaan is met zijn klanten.

Special features voor Facebook (via Chatfuel) 

Je chatbot kan je nog op twee speciale manieren inzetten op je Facebookpagina. Zo kan je je chatbot ook inzetten bij je Facebook Advertentie. Wanneer je een advertentie opstelt kies je als doel voor berichten. Na alles te hebben ingesteld kan je je chatbot koppelen aan die advertentie zodat deze het gesprek kan voeren nadat de mensen op de advertentie hebben geklikt. 

Een tweede feature is dat je kan instellen dat je chatbot een automatisch bericht stuurt nadat mensen op een (bepaalde) post hebben gereageerd. Hier kan je ingeven of het een specifieke reactie moet zijn of dat elke reactie goed is. Dit kan je bijvoorbeeld toepassen bij een giveaway actie waar de bot na een reactie op de post je een chatbericht stuurt om meer informatie te verkrijgen. 

Dit zijn twee features die ervoor zorgen dat je op een automatische manier kan reageren naar je klanten toe en zo meer gekwalificeerde leads binnenhaalt. 

Hoe stel je dit in?

De eerste stap is het kiezen van het programma dat je wilt gebruiken. Als je dit hebt gekozen bedenk je welke vragen je veel krijgt van je doelgroep en welke je snel kan beantwoorden via een bot. Daarna voer je deze vragen in in het programma. Bij de vragen voorzie je telkens antwoorden. De bezoeker kan dan één van deze antwoorden kiezen en dit zorgt dan voor een nieuwe vraag of antwoord van de bot. Best zorg je voor een traject zodat de doelgroep jou op het einde contacteert of dat ze contactgegevens achterlaten. 

Je chatbot kan je op verschillende kanalen inzetten afhankelijk van welk programma je gebruikt. Bij de meeste chatbots kan je de bot zeker aan je website en Facebookpagina toevoegen.

Een chatbot voor jouw bedrijf?

Laat ons je helpen!