Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat sociale media voor jou kunnen doen

Sociale media zijn al jaren booming business

Ze zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Daarom maken veel marketeers graag gebruik van platformen zoals Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, ... om verschillende soorten content te delen. 

Interesse?

social media

Toch zijn er tal van bedrijven en sectoren die nog niet helemaal overtuigd zijn van de kracht van dit marketingmiddel. Wat houden social media in? Welke kansen kunnen deze platformen bieden voor ondernemers en marketeers? Studio Roger geeft een antwoord op deze vragen met vier redenen om social media te integreren in je marketingstrategie.

1. Naambekendheid vergroten

Door het grote aantal maandelijkse actieve gebruikers op alle kanalen krijg je de mogelijkheid om je naamsbekendheid te vergroten. Je toont als bedrijf dat je aanwezig bent op social media, wat bezoekers, volgers, leads, consumenten en andere mensen aantrekt. Dit werkt niet alleen voor nieuwe klanten, maar ook bestaande klanten houd je vast door actief in te zetten op meer naamsbekendheid.

2. Online klantenservice

Facebook en Twitter zijn de belangrijkste spelers als het gaat om online klantenservice. Interactie met de klant is erg belangrijk en social media maken dit gemakkelijker. Met onder meer verschillende chatopties kan je je klantervaring verbeteren en klanten helpen wanneer ze je nodig hebben. Op die manier kan je ook chatbots van Facebook Messenger koppelen aan je website. De kans is ook groot dat bedrijven sneller antwoorden via social media of via een chatbot aangezien het aantal gebruikers zo hoog ligt en klanten en consumenten vaak op social media vertoeven. Op Twitter tweeten mensen naar het bedrijf door een @ in het bericht te plaatsen, zodat de social media managers van het bedrijf in kwestie een melding krijgen, ... en zo gaat het verder.

3. Goedkoop en snel adverteren

Adverteren op social media is uiteraard heel efficiënt. Met de advertising tools van bijvoorbeeld Facebook en Instagram kan je een specifieke doelstelling en doelgroep aanspreken om hen te informeren over je diensten of te overtuigen van je capaciteiten als bedrijf. Ook met Twitter, LinkedIn, Youtube, TikTok en Pinterest kan je adverteren en meer conversie verkrijgen.

Door je producten of diensten te laten zien via advertenties, beïnvloed je het gedrag van klanten of leads. Dit geldt zowel voor B2C als voor B2B. Hou er natuurlijk wel rekening mee dat niet elke doelgroep op elk kanaal zit.

Afhankelijk van het kanaal zijn de advertentiebudgetten goedkoper. Op Facebook en Instagram geraak je ver met weinig budget, op LinkedIn moet je al wat dieper in de buidel tasten.

4. Trafiek genereren naar je website

Met social media kan je potentiële klanten doorverwijzen naar je website. Zorg voor goede content zodat mensen vanzelf interesse krijgen in je producten of diensten en zin krijgen om zich te verdiepen in je bedrijf. Door het posten van interessante content met een link naar je website, zoals blogs, zal het verkeer ernaartoe snel stijgen.

Sociale media biedt erg veel mogelijkheden voor je bedrijf. Vooraleer je aan de slag gaat, stel jezelf een aantal vragen. Creëer een doordachte strategie en bepaal je doelstellingen en doelgroep. Zorg voor een goede content calendar en kwalitatieve, waardevolle content op zich.

Hoe social media inzetten?

Wil je meer weten over de verschillende opties voor sociale media en wat wij kunnen betekenen voor jouw bedrijf?