Stel: je hebt een leuk idee voor een tekst op je website, een blogbericht of een whitepaper, maar je hebt geen flauw idee hoe je eraan begint.
In dat geval is het een goed idee om je tekst door een copywriter te laten schrijven. Het enige wat die van jou nodig heeft, is een uitgebreide briefing. In een ideale wereld geef je het onderwerp door aan de copywriter en krijg je snel een perfecte tekst terug. Maar in realiteit is een degelijke briefing van essentieel belang. Is de briefing onduidelijk? Dan is het mogelijk dat je veel opmerkingen op de geschreven tekst zal hebben.
In deze blog reiken we je enkele tips aan om jouw copywriter volledig te briefen, zodat hij of zij gericht aan de slag kan.
Een duidelijke briefing is essentieel voor een goede tekst
Met een duidelijke briefing stem je op voorhand jouw wensen af op de schrijfstijl van de copywriter. Zo verduidelijk je niet alleen hoe de tekst moet worden opgebouwd, de copywriter kan zich ook veel gemakkelijker voorstellen wat jij precies wil.
Uiteraard is het grotendeels de taak van de copywriter zelf om jou genoeg vragen te stellen. Maar ook jij kan op voorhand nadenken wat je in de briefing allemaal moet zeggen, waardoor je extra correctierondes én hogere kosten vermijdt.
Informatie over je bedrijf
Een copywriter kan onmogelijk elk bedrijf door en door kennen. Daarom is het belangrijk om eerst te vertellen over jouw core business.
- Wat doet je onderneming precies, waarom en hoe is alles ontstaan?
- Welke belofte maak je aan je klant en hoe profileer je je?
- Wat is jouw USP: waarmee onderscheid je je van de concurrentie?
- Wie zijn jouw concurrenten? Wat doen zij beter of anders?
Op die manier krijgt de copywriter een beter beeld van jouw business en kan die gerichtere vragen gaan stellen.
Wie is jouw doelgroep?
Vervolgens baken je de doelgroep van de tekst af. Een globale omschrijving van wie je ideale klant is, volstaat niet. Het is belangrijk dat de copywriter zich perfect kan verplaatsen in jouw gewenste doelgroep, waardoor die beter kan inspelen op wat jouw (potentiële) klanten willen lezen. Stel je daarbij volgende vragen:
- Welke problemen ervaren jouw klanten?
- Wat verwacht je van je doelgroep na het lezen van de tekst?
- Hoe goed ken je je doelgroep al en welke twijfels kunnen hen tegenhouden om een beroep te doen op jouw diensten?
SEO of geen SEO?
Nu je doelgroep afgebakend is, stel je jezelf de vraag of je goed vindbaar wil zijn via Google. Vaak is het antwoord op die vraag volmondig ja, maar een copywriter wil weten of er een zoekwoordenonderzoek nodig is. Hij of zij maakt daarvan gebruik om gericht keywords in de tekst te verwerken. Daardoor verschijnt jouw website hoger in de zoekresultaten van zoekmachines dan de concurrentie. En op die manier valt het helemaal niet op dat dit eigenlijk een technisch trucje is. Denk dus na over deze vragen:
- Zijn er bepaalde zoektermen die de copywriter moet gebruiken?
- Werd er al eerder een zoekwoordenonderzoek uitgevoerd?
Tijdens deze fase brainstorm je samen met de copywriter over mogelijke zoektermen, die achteraf ingegeven worden in de keywordplanner. De beste resultaten worden geselecteerd en verwerkt in de tekst.
Inhoud van de teksten
Nu de copywriter inzicht heeft in je bedrijf, jouw doelgroep en de seo-strategie, is het belangrijk om de inhoud van de teksten af te stemmen.
Dit wil een tekstschrijver van jou weten:
- Is er al een website of websitevoorbeeld waarop de teksten gebaseerd moeten worden?
- Hoe zit je websitemenu in elkaar?
- Heb je enig idee van de opbouw voor je website?
- Wat moet er zeker op elke pagina staan?
- Wat moeten jouw bezoekers doen als ze naar de pagina surfen?
Tone of voice en doel van de copy
Deze stap is volgens ons de allerbelangrijkste. Bepaal samen met de copywriter de tone of voice van de teksten. Hierbij stel je jezelf de vraag hoe je op jouw doelgroep wil overkomen. Beschrijf dit in een drie- tot vijftal kernwoorden. Voorbeelden zijn: informeel, zweverig, speels, to-the-point of informatief. Doe je dit niet? Dan kan het zomaar zijn dat de schrijfstijl anders is dan verwacht.
Bepaal in deze fase ook het volgende: wil je de teksten in u-vorm of je-vorm en zijn er bepaalde woorden die wel of niet gebruikt mogen worden? Beschik je over enkele teksten waarvan je vindt dat ze goed geschreven zijn, speel ze dan zeker door. Zo krijgt jouw tekstschrijver een heel goed beeld van wat je precies wil.
Het is ook aangewezen om op voorhand na te denken over het doel van de tekst. Moeten lezers een mailtje sturen, een offerte aanvragen of doorklikken naar een andere pagina? Overleg dit met de tekstschrijver die subtiele verwijzingen en call-to-actions in de tekst zal verwerken om de lezer te sturen.
Deadline
Als laatste sta je stil bij de deadline voor de opdracht. Wanneer moet je de teksten ten laatste in je mailbox ontvangen? Hou er daarbij rekening mee dat er nog een feedbackronde volgt. Het gebeurt zelden dat de teksten van de eerste keer helemaal goed zitten, maar een copywriter stuurt de teksten heel graag bij na gerichte feedback. Met een uitgebreide briefing vermijd je overbodig heen-en-weer mailen en mag je rekenen op een veel kortere deadline.
Een vruchtbare samenwerking
Geen idee wat je op deze vragen kan antwoorden? Het is de taak van jouw copywriter om je bijvragen te stellen en zoveel mogelijk informatie te verzamelen, ook als je het antwoord niet goed kan verwoorden. Hij of zij stuurt je graag bij, zonder je daarbij de woorden in de mond te leggen. Enkel op die manier kan een tekstschrijver de tekst afstemmen op jouw doelgroep, zodat die doet wat je verwacht.
Onze copywriters houden van duidelijke briefings en adviseren waar nodig.
Klaar voor een doelgerichte tekst die werkt?
Geef onze copywriters een seintje!