Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe Facebook inzetten voor je bedrijf

Bedrijfspagina's op Facebook

Facebook is ongetwijfeld één van de meest populaire marketingtools voor bedrijven. Met maandelijks ongeveer 2,5 miljoen actieve gebruikers staat het platform dan ook op nummer 1. Het kan dus duidelijk geen kwaad om met je bedrijf aanwezig te zijn op sociale media.

Meer weten?

facebook bedrijfspagina

Facebook is ongetwijfeld één van de meest populaire marketingtools voor bedrijven. Met maandelijks ongeveer 2,8 miljard actieve gebruikers staat het platform dan ook op nummer 1. Er zijn meer dan 70 miljoen bedrijven wereldwijd die een bedrijfspagina op Facebook hebben en meer dan zes miljoen adverteerders die hun bedrijf actief promoten op Facebook. Het kan dus duidelijk geen kwaad om met je bedrijf aanwezig te zijn op social media.

Inmiddels veranderde Facebook for Business zijn overkoepelende naam naar Meta. Hieronder zitten dochterbedrijven Facebook, Instagram, WhatsApp en Facebook Messenger. Je zag de naam wellicht al voorbijkomen wanneer je naar bv. advertentiebeheer ging. Facebook gaat dus als Meta for business door het leven.

Facebook is erg gebruiksvriendelijk voor content omdat bijna alle contentformaten erop werken: tekst, afbeeldingen, video’s, live video’s en verhalen. Hoewel het aantal gebruikers enorm is, kan het behaalde bereik soms tegenvallen door het algoritme van Facebook. Anderzijds, hoe meer likes en interactie je genereert, hoe meer jouw profiel, bericht of pagina op de tijdlijn van een andere persoon passeert. Vergeet trouwens ook niet om je content te optimaliseren voor mobiele apparaten, van 94% van de Facebookgebruikers gebruikt ook de mobiele app.

Hoe maak ik een bedrijfspagina aan op Facebook?

Om een bedrijfspagina op Facebook te kunnen creëren, moet je een persoonlijk account hebben om de bedrijfspagina mee te koppelen. Een bedrijfsprofiel aanmaken is erg eenvoudig: je klinkt op de witgrijze balk bovenaan op het bolletjesmenu en kiest aan de rechterkant voor ‘Pagina’. Vervolgens volg je gewoon de instructies van Facebook. Vul zeker alle informatievelden in, zodat je (potentiële) klanten je pagina gemakkelijk herkennen en de juiste informatie hebben over je bedrijf.

Welke tabbladen zijn er op een bedrijfspagina?

Er zijn een aantal tabbladen die je aan een Facebookpagina kunt toevoegen, maar niet elk tabblad past even goed bij je bedrijf. Bepaal voor jouw business welk tabblad er relevant is en hoe jij die optimaal kan inzetten. Hieronder sommen we de belangrijkste tabbladen op en geven we wat toelichting:

Startpagina

Hier vind je al je updates en berichten terug. Dit is ook de eerste pagina die gebruikers zien wanneer ze je pagina bezoeken.

Info

In het tabblad Over vul je je adres, bedrijfsgegevens, contactgegevens, openingsuren en websitelink in. Veel mensen zoeken online naar specifieke informatie over een bedrijf, dus voorkom dat potentiële klanten naar je concurrent gaan omdat ze bij jou niet de nodige informatie kunnen vinden.

Berichten

Bekijk hier alle posts die je hebt gedeeld op je tijdlijn.

Recensies

Op dit tabblad kunnen klanten een beoordeling of klantengetuigenis plaatsen en aangeven of ze je bedrijf zouden aanbevelen. Beoordelingen worden bovenaan je bedrijfspagina weergegeven.

Foto's en video's

Hier vind je alle beeldmateriaal terug die je ooit op je tijdlijn of in een album hebt gedeeld.

Evenementen

Maak evenementen aan met je bedrijfsprofiel, zoals een opendeurdag of seminarie.

Diensten / producten

Presenteer verschillende diensten of producten op je bedrijfspagina. Je kunt er een foto, naam en prijs aan toevoegen.

Gemeenschap

Hier worden berichten, foto’s en video’s van klanten weergegeven. Het is de perfecte manier om zelf meer te leren over je bedrijf en te laten zien wat anderen vinden van je producten en diensten.

Aanbiedingen

Hier kan je kortingen of speciale acties aanbieden en zo meer volgers aantrekken. Vertel klanten dat ze iets kunnen winnen als ze je pagina leuk vinden of delen.

Winkel

Wist je dat je zelfs via Facebook rechtstreeks producten kunt verkopen? Betalingen worden op je bankrekening gestort.

Enkele tips voor een succesvolle bedrijfspagina op Facebook

  • Reageer zo snel mogelijk op berichten die (potentiële) klanten sturen.
  • Gebruik automatische berichten van Messenger als je niet onmiddellijk kunt antwoorden.
  • Zie je bedrijfspagina als een platform voor customer service en als tweede website of online visitekaartje.
  • Bekijk en analyseer je statistieken om het succes van je campagnes en content te bepalen.
  • Maak gebruik van planningtools zoals Buffer of Hootsuite om je posts in te plannen.
  • Gebruik Facebook Ads (betalend) om je bereik te vergroten en je organische posts te boosten.

Een bedrijfspagina op Facebook is onmisbaar. Tegenwoordig kijken heel wat potentiële klanten op Facebook vooraleer ze jouw business bezoeken.

We can help you

Bedrijfspagina nodig? Hulp nodig bij het optimaliseren? U vraagt, wij draaien!