Hashtags, de kleine vierkante tekentjes die iedereen ondertussen kent. Het hekje werd voor de eerste keer gebruikt in 2007 op Twitter. Ondertussen zijn het zogenaamde ‘onderwerpen’ met een hekje voor waarop je kunt zoeken en dan krijg je alle berichten met die hashtag te zien. Het is een handige manier om meer engagement en weergaven te verkrijgen, maar je moet wel weten hoe je ze gebruikt. Bovendien werken hashtags niet langer enkel op Twitter, maar ook op Facebook, Instagram en LinkedIn!
Wat is een hashtag?
Hashtags zijn ondertussen onmisbaar op sociale platformen. Ze helpen je om online beter gevonden te worden en om het bereik van je bericht te vergroten. Mensen die je niet kent, kunnen immers naar bepaalde kernwoorden of hashtags zoeken en dan verschijnt jouw bericht in hun zoekresultaten.
Hoe gebruik je hashtags?
Tip 1: zorg dat je hashtags relevant zijn
Bedenk woorden die relevant zijn voor jouw merk en bedrijf, én waar mensen naar zoeken online. Er zijn verschillende tools, zowel gratis als betalend, die je daarbij kunnen helpen. Voorbeelden zijn Hashtagify en Later.
Tip 2: gebruik er niet te veel of te weinig
Minder dan acht hashtags gebruiken heeft weinig effect, terwijl meer dan dertig hashtags dan weer te veel is. Idealiter zit je daar ergens tussenin, zo rond de vijftien hashtags.
Tip 3: volg je statistieken op
Wanneer je je eigen bericht bekijkt, kan je (althans op je bedrijfspagina op Instagram) klikken op ‘Statistieken bekijken’. Daar vind je onderaan ‘Bereik’ en ‘Hashtags’. Zo zie je hoeveel mensen er via je gekozen hashtags je post gezien hebben. Handig!
Tip 4: gebruik hashtags in je stories
Ook in je Instagram Stories kan je hashtags gebruiken om sneller gevonden te worden. Dat werkt net op dezelfde manier als in een gewone post.
De perfecte hashtag kiezen is niet eenvoudig, maar doe vooral waar jij je goed bij voelt. In lijn van de juiste strategie natuurlijk ;-).
Meer weten over hashtags?
Hulp of ondersteuning nodig bij je social media?