Overslaan en naar de inhoud gaan

Belangrijke veranderingen in web- en marketingland! Over consent mode V2

De nieuwe DMA (Digital Marketing Act) van de Europese Commissie maakt de regels rond GDPR en dataverzameling via jouw website en marketing opnieuw strenger. Gelukkig komt Google met een eenvoudige oplossing zodat je nog steeds evenveel gegevens van je websitebezoekers kan en mag verzamelen: consent mode V2. Daardoor is er wel een aanpassing nodig in het privacy- en cookiebeleid op je website zodat je de data van jouw marketingcampagnes en websitegebruikers niet verliest.

Belangrijke veranderingen in web- en marketingland! Over consent mode V2

Cookie consent eenvoudig uitgelegd

Krijg je ook de kriebels bij het horen van DMA of Cookie Consent? In deze video ontdek je waar het juist allemaal om draait.

Cookies verzamelen gegevens van bezoekers op je website en andere platformen. Via deze cookies vraag je websitebezoekers of ze akkoord gaan met het registreren van hun gegevens. Deze tool wordt geïmplementeerd op je website en garandeert dat alleen de data waarvoor de bezoeker toestemming heeft gegeven, wordt verzameld.

Dit is niet alleen belangrijk voor de optimalisatie van je website en marketingstrategieën, maar ook om te voldoen aan de regels van de gegevensbeschermingsautoriteit.

Weet je niet wat gedaan met deze info?

Google's oplossing: cookie consent V2

De strengere privacyregels van de DMA gaan in vanaf maart 2024. Net daarom is Google’s cookie consent V2 een welkome oplossing. Het stelt ons in staat om nog steeds waardevolle data te verzamelen voor remarketing, die bovendien in lijn is met de GDPR. Het enige wat nodig is, is een kleine aanpassing aan het cookie- en privacybeleid op je website en een extra instelling in je Google Tag Manager account.

Voor wie is dit belangrijk?

De implementatie van cookie consent V2 is noodzakelijk voor elk bedrijf dat een website heeft en wil voldoen aan de GDPR-vereisten.

Studio Roger, jouw online partner!

Met een kleine aanpassing zorgen we ervoor dat je voldoet aan deze nieuwe regelgeving. Heb je hulp nodig bij de implementatie van consent mode V2 of heb je vragen over dataverzameling via je website? Contacteer ons voor meer informatie.

Veelgestelde vragen over cookie consent

Moet er op mijn website iets aangepast worden en kan ik dit zelf doen?

De cookie consent kan je zelf implementeren indien je toegang hebt tot de broncode van je website en een Google Tag Manager account. Meer informatie over hoe je dit kan doen, kan je vinden op de  pagina van Google Developers. Daarnaast kan je ook meer te weten komen over de Google consent via de Google Support website.

Is het allemaal wat ingewikkeld? Geef ons een seintje en we helpen je op weg!

Waarom zijn deze aanpassingen zo belangrijk?

Elk websitebezoek geeft je data waar je meer uit kan leren over je bezoeker. Met die data ben je in staat om aan betere online marketing te doen of om de website te optimaliseren. Wanneer je de nieuwe cookie consent niet installeert, dan zal je in de toekomst geen toegang hebben tot data om remarketing mee te doen noch om lookalike doelgroepen aan te maken. Je bent bovendien niet helemaal in lijn met de regels rond GDPR als je marketingcampagnes doet.

Ik heb al een cookie pop-up op mijn website. Moet er dan iets veranderen?

Goed dat je een cookie pop-up hebt, dit is de eerste stap. Maar er moet effectief nog iets veranderen. Langs de ene kant moeten er extra tags toegevoegd worden in de code of via Google Tag Manager, langs de andere kant moet er ook nog steeds toestemming gegeven worden door de websitebezoeker.