Als je weet wat copywriting is, dan weet je ook dat een copywriter sterk is in teksten schrijven voor jouw doelpubliek en je specifieke kanalen. Een copywriter heeft een vlotte pen en weet jouw boodschap op een hapklare manier over te brengen. Maar waarom zou je niet gewoon zelf je teksten schrijven?
Daarom:
- Een copywriter stelt de juiste vragen.
- Een copywriter maakt deel uit van je team.
- Een copywriter denkt strategisch mee.
- Een copywriter schrijft professioneel.
Bovenstaande redenen beschreven we al uitgebreid in deze blog. Hoewel dit de belangrijkste argumenten moeten zijn, kunnen we er nog een resem bedenken.
Een copywriter heeft een theoretische achtergrond
Copywriting is een vak zoals een ander. Er bestaat dus wel degelijk een theoretische achtergrond en die bestaat uit een stevige mix van marketingkennis en inzicht in de verschillende teksttypes.
Onze eigen copywriters hebben een hele vlotte pen. Zo weten ze welke vragen niet mogen ontbreken in elke briefing en vooral welke specifieke vragen je voor specifieke teksttypes moet stellen. Ook kunnen ze alle teksttypes schrijven, zoals een persbericht, blog, brochure, nieuwsbrief, speech, noem maar op. Elk soort tekst heeft zijn kenmerkende eigenschappen en vraagt om een andere aanpak.
Een copywriter verdiept zich in SEO
Teksten voor je website nodig? Dan is SEO, ook wel zoekmachineoptimalisatie, tegenwoordig niet meer weg te denken. Search Engine Optimisation (SEO) betekent dat je de juiste zoekwoordcombinaties op de juiste plaats gebruikt om hoger te scoren in zoekmachines. Om die zoekwoorden te bepalen, wordt eerst een zoekwoordanalyse uitgevoerd. Zonder (en zelfs met) een sterke SEO-kennis is dat geen eenvoudige klus. We bepalen welke woorden je potentiële klant opzoekt en gaan daarna kijken welke van deze woorden het interessantst zijn voor jouw bedrijf.
Ook bij Studio Roger voelden we de nood om ons te verdiepen in het online verhaal. We volgden verschillende cursussen over zoekmachineoptimalisatie, SEO-copywriting en schrijven voor het web. En we leren nog elke dag bij.
Een copywriter denkt mee met je andere partners
Een copywriter is meer dan een gewone leverancier. Wie denkt dat hij gewoon enkele korte instructies aan een copywriter kan geven en dan in één keer een perfect afgewerkt resultaat mag terugverwachten, heeft het bij het verkeerde eind. Zeker niet als het over websiteteksten gaat.
Net zoals je nauw samenwerkt en pingpongt met je webbouwer en grafische vormgever, is dat met een copywriter niet anders. Integendeel, zeker voor teksten voor je website zou een copywriter je eerste aanspreekpunt moeten zijn, nog voordat je contact opneemt met een webbouwer en grafische vormgever. Een SEO-copywriter heeft immers niet alleen sterke kennis over zoekmachineoptimalisatie op tekstniveau, maar ook op technisch niveau. En met technische kennis bedoelen we dat een goede SEO-copywriter weet waar een website technisch gezien aan moet voldoen om hoger te scoren. Dat betekent ook dat je je copywriter en webbouwer idealiter samen bij je uitnodigt voor een briefing, zodat zij perfect op elkaar zijn afgestemd en het beste uit je investering kunnen halen door nauw samen te werken.
Zo heb je ook nog eens een extra partner aan tafel om strategisch mee te denken over je website. Moeten al die diensten wel evenveel aandacht krijgen? Heb je wel al die pagina's nodig, of kunnen we de klant sneller overtuigen om contact op te nemen zodat je die informatie persoonlijk kunt vertellen? Vergeet niet dat een copywriter ook een beetje een marketeer is, en dus vooral schrijft om jou te helpen je doelstellingen (naambekendheid, conversie, klantenbinding...) te bereiken. Het is dus belangrijk een copywriter in het hele online verhaal te betrekken en niet louter in het schrijven van teksten zonder meer.
Twijfel je of je een copywriter onder de arm moet nemen? Een professional om je teksten te laten schrijven is zeker geen verkeerde keuze!
Hulp nodig?
Stel ons je vraag en wij geven je graag advies. Zo kan je nog altijd beslissen hoe je het liefste te werk gaat.